Hjem / Nyheter / En elektrisk Ducati med pedaler
Ducati kommer nå med en elektrisk terrengsykkel. (Alle foto: Ducati)
Ducati kommer nå med en elektrisk terrengsykkel. (Alle foto: Ducati)

En elektrisk Ducati med pedaler

Tittelen inneholder tre ting som ikke helt passer sammen ‒ Ducati, elektrisk og pedaler.

Ducati er mest kjent for sine elegante og hyperraske motorsykler, og er ofte blitt karakterisert som MC-industriens svar på Ferrari. Og det er ikke så rart.


Favorittfargen er rød, de er italienske, er ofte dyre og raske, og ‒ ganske så utrolig ‒ på 1950-tallet hadde også Ducati en logo av en steilende hest nærmest identisk til Ferrari.

Historien om hvordan den steilende hesten endte opp som logo til Ferrari har vi fortalt før, og sjekk saken som Enzo Ferrari i en av lenkene helt nederst.

Ducati droppet riktignok raskt den steilende hesten på sine MC, men det er altså flere likheter mellom Ducati og Ferrari.

Begge har også til nå vært relativt lunkne til elektrisk drivverk. Men det er som kjent nye tider, enten vi liker det eller ikke.

Allerede i 2016 viste Ducati fram en elektrisk MC de kalte Ducati Zero, og de har også annonsert at de kommer med en elektrisk scooter i 2020. Så det er ganske så sikkert at vi kommer til å se en elektrisk motorsykkel fra dem om noen år.

Men før den tid får vi faktisk en tohjuling fra Ducati drevet av strøm. Mer bestemt en elektrisk terrengsykkel.

Denne uken er det klart for et sykkelshow i Milano kalt EICMA, og årets utstilling er nummer 76 i rekken. Så det er en viktig og tradisjonsrik messe for tohjulinger både med og uten motor.

Og de store prosentene møter selvsagt opp, og viser fram neste års produkter.

Ducati er ikke noe unntak, og drar med seg nye modeller som Ducati Hypermotard 950, Ducati Diavel 1260, Ducati Multistrada 950 og den spinnville Ducati Panigale V4 R med intet mindre enn 221 hestekrefter.

Med på lasset er også et helt nytt produkt, på engelsk kjent som e-mtb. På norsk en el-terrengsykkel.

Italienerne har slått seg sammen med den italienske sykkelprodusenten Thok Ebikes, og er en variant av MIG-serien kalt MIG-RR.

Ducati sier selv dette:

«El-terrengsykler lar syklister klatre bakker som, uten motorkraften, ikke ville vært mulig, og på samme tid gjør de at alle kan ferdes i terrenget på to hjul og med total frihet».

Elsykler har åpnet et helt nytt markedet for tohjulinger, og terrengvariantene kommer nå for fullt. Ducati vil altså ha andeler av denne potensielt store potten.

Også Ducatis designsenter har vært med på å utforme MIG-RR, så denne skiller seg mer ut fra MIG-serien enn kun logoen.

Rent teknisk er den utstyrt med to forskjellige hjulstørrelser, 29-tommers foran og 27,5-tommers bak, har Fox Factory Kashima-dempere, karbonstyre fra Renthal, 4-kalipers Shimano Saint-bremser og 11-trinns Shimano XT-gir.

Batteripakken er plassert langt ned for enklere vektbalanse, mens elmotoren er en Shimano Steps E8000 med 250 watt og et dreiemoment på 70N, og batteriet er på 504 kWh.

Sykler er absolutt ikke noe nytt Ducati har kommet på, og de har blant annet samarbeidet med den italineske sykkelprodusenten Bianchi. Det har også resultert i flere el-sykler, både for kvinner og menn.

Slik som denne som jo er ganske sjarmerende:

MIG-RR blir altså den første elektriske som også passer for terrenget fra produsenten som var mest kjent for sine luksuriøse og raske motorsykler.

Også bilprodusentene ser på el-sykler som et nytt marked, og flere vurderer egne modeller. Som for eksempel GM.

De har den under på gang, og den kan du faktisk bestemme navnet på. GM har nemlig en konkurranse gående, så gå til denne siden og kom med ditt forslag.

Ja, det er helt klart nye tider.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *