Dette er en ganske så vill SUV med godt over 700 hester. (Fotos: AC Schnitzer)

En BMW XM med 751 hk

AC Schnitzer har kastet seg over BMW XM, og det har ikke overraskende resultert i noe ganske så hakesleppende greier. Se bilder!


Når det kommer til biler fra BMW, og ja, Mini, så er AC Schnitzer noen skikkelige tuningspesialister. Og det viser de helt klart med sin aller ferskeste kreasjon.

For de har nå tatt for seg BMW XM, denne imponerende SUV-modellen som i utgangspunktet er en skikkelig tøffing.

Den huser nemlig 480 kW/653 hk og et dreiemoment på 800 Nm, noe som selvsagt burde holde for de aller fleste. Den potente V8’eren på 4.4 liter sørger for at 0-100 km/t flyr unna på 4,3 sekunder, og vi må ikke glemme at dette i utgangspunktet er en luksuriøs bil.

Så ja, her kan direktørene nærmest fly til hytta.

Men det bor enda mer i den, noe AC Schnitzer har utnyttet.

De har nemlig tunet den opp til utrolige 552 kW/751 hk og 900 Nm, så opp 98 hk og 100 Nm. Og ja, settet som sørger for de ekstra kreftene kommer også med en garanti.

Nå nøyer AC Schnitzer seg selvsagt ikke bare med å øke kreftene, for en ekte tuner gjør også noe med både kjøreegenskapene og ikke minst utseende.

De tyske spesialistene har tatt for seg fjæringen til BMW XM, og blant annet skal AC Schnitzer opphengsfjærsett sikre optimal ytelse.

Tøffingen blir også ultratøff. For bilen er senket med rundt 20-25 mm foran og bak, noe som bør gi enda bedre veigrep i tillegg til en røffere framtoning.

Da hjelper det selvsagt også med flere aerodynamiske grep, og denne XM-utgaven har en ny frontsplitter, nye frontsidevinger, en ny bakre takvinge og en oppgradert bakdiffusor.

Schnitzer understreker at dette ikke bare er for det ytre designet, men for faktisk marktrykk og dermed forbedret grep spesielt i svinger.

For å avrunde designet kommer de eksklusive AC Schnitzer-emblemene i sølv eller svart, og bilen har selvsagt fått nytt fottøy.

Dette er noen helt nye felger som heter AC5 Flowforming og er i BiColor eller blank svart, og disse rykende ferske er spesielt utviklet for de større SUV-modellene til BMW.

Dette er dobbelt Y-formet felger med fem eiker, og som et midtpunkt kan du se logoen til AC Schnitzer. Felgene er omkranset av dekk med dimensjon 295/35 ZR 23 foran og ultrabrede og lave 335/30 ZR 23 bak.

På innsiden går det ikke overraskende i en masse aluminium, blant annet pedaler og hendler, men vi vet dessverre ikke hvordan innsiden ser ut. Det har vi nemlig ikke bilder av, men det har vi av utsiden.

Så sjekk ut den imponerende utgaven av BMW XM som kan flekse med utrolige 751 hk og 900 Nm i bildeserien under, for disse bildene er det verd å bla igjennom:

Bildeserie
Debatt