Hjem / Nyheter / En BMW M5 på steorider
Her er en ekstremversjon av ekstremversjonen av M5, nemlig M5 Competition. (Alle foto: BMW)
Her er en ekstremversjon av ekstremversjonen av M5, nemlig M5 Competition. (Alle foto: BMW)

En BMW M5 på steorider

I fjor annonserte BMW ikke overraskende at de skulle komme med en M5-versjon av den nye 5-serien, men de nøyer seg ikke med det. Nå kommer det nemlig en ekstremversjon av muskelvarianten.

BMW kom med sjuende generasjon av 5-serien i fjor, og annonserte raskt at de ville ha en M5-versjon klar også. Dette er den sjette varianten av M5 som kom i 1984, og ikke overraskende den sterkeste også.

Det tok heller ikke lang tid før M5 hadde hanket inn en høythengende pris, «World Performance Car 2018».

Men det stopper ikke der.

Til sommeren kommer de med en utstyrspakke kalt Competition, og den løfter M5 til nye høyder.

Så de som vil ha det lille ekstra når det kommer til 5-serien, bestiller en M5. Og de som vil ha det lille ekstra av M5, går for BMW M5 Competition ‒ en M5 på steorider.

BMW har økt effekten på den 4,4-liters V8-motoren fra 600 hestekrefter på M5 til 625 hestekrefter på M5 Competition, og dreiemomentet på 750 Nm er også tilgjengelig over et bredere turtallsområde nå (1.800 r/min – 5.800 r/min) enn for standardversjonen – om en BMW M5 kan kalles for standard, vel å merke.

Det gir også utslag i ytelsen. 0-100 km/t gjøres unna på 3,3 sekunder, og 200 km/t passere på imponerende 10,8 sekunder ‒ 0,3 sekund raskere enn M5.

Kreftene fordeles via automatgirkassen M Steptronic og det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir.

Og slapp av, det er fortsatt mulig å få kun bakhjulstrekk.

Systemet kan nemlig stilles inn på en rekke individuelle måter, og det er mulig å nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved å enkelt deaktivere firehjulsdriften helt. Den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bakhjulene i typisk BMW M-stil, lover BMW.

De opplyser også at de M5 Competition får moderniserte motorfester, nytt oppsett på dempere og chassis og et eget sportsunderstell (7 mm lavere). Alt dette skal spisse kjøregenskapene ytterligere.

I utstyrspakken følger det også med et spesifikt M sportseksosanlegg som har et særegent og sportslig lydbilde, spesielt på høyt turtall. Lyden fra de fire sorte eksoshalene tilpasses etter de ulike kjøremodusene man kan velge i bilens oppsett.

Det er ikke bare mulig å høre at det er Competition som kommer, men det er også mulig å se det. Modellen får spesielle 20-tommers aluminiumsfelger, og detaljer som grill, speilhus, diffusoren i støtfangeren bak, spoileren på bagasjelokket og andre elementer kommer i høyglanset sort materiale.

BMW-kjennerne vet at det finnes andre Competition-modeller også. M5 Competition er i selskap med både M3 Competition og M4 Competition, og rett over sommeren kommer også M2 Competition som du lese i en av lenkene under.

Det er også ventet andre M-modeller i tiden framover, mens prisen på M5 Competition er fortsatt ikke fastsatt.

Her er noen bilder av den kommende M5 Competition:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Ole Christian Veiby (t.h.) og Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda, og neste stopp blir Citroën. (Begge foto: Skoda)

Nordmann går fra Skoda til Citroën

Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda med umiddelbar virkning, og blir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *