Hjem / Nyheter / Elsykler utgjør ikke større risiko
Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)
Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. Men elsyklister utgjør faktisk ikke en større fare enn vanlige syklister.

Elsykkel har kommet som en flodbølgen de siste årene, og i 2018 er de mer populær enn noensinne. Sjansen for at nettopp du treffer på en elsyklist er stor, om du ikke allerede er en selv.

Noen utenlandske studier har pekt på at dette medfører økt risiko for ulykker, og da spesielt for eldre og for kvinner, mens andre igjen har konkludert med at elsyklistene ikke er involvert i flere skadesituasjoner enn den tradisjonelle syklisten.

Men myten er allerede skapt, og myter er som kjent til for å knuses.

Det har norske forskere nå gjort.

Forskere hos Transportøkonomisk institutt (TØI) har spurt 6.237 personer i ni forskjellige byer om sykkelbruk og om de har vært involvert i ulykker, samt en oppfølgingsundersøkelse blant 390 respondenter som faktisk hadde hatt et uhell med sykkel.

Og resultatene tyder ikke på en høyere ulykkesrisiko for elsyklister enn for de øvrige syklistene totalt sett.

Men av de som faktisk har vært innblandet i uhell på elsykkel er andel kvinner høyere enn menn, noe som er motsatt for tradisjonell sykkel. Forfatterne skriver at dette kan skyldes at kvinner bruker elsykler i større grad, eventuelt at kvinner i større grad har problemer med tyngden eller farten til elsyklene.

Spesielt eldre kvinner er overrepresentert blant elsykkel-uhellene, akkurat slik enkelte internasjonale funn har pekt på. Men forfatterne konkluderer ikke med at eldre kvinner har større risiko for ulykker, verken med vanlige sykler eller elsykler, ettersom de ikke har nok data rundt de ulike grupperingene av syklister.

En annen hypotese rundt elsykkelen er at det blir flere ulykker på grunn av den appellerer til uerfarne syklister. Undersøkelsen avdekte riktignok en forskjell i eietid mellom sykkeltypene, men at grunnen mest sannsynlig er at elsykler i gjennomsnitt er nyere enn vanlige sykler.

Forfatterne av rapporten, Ole Jørgen Johansson og Aslak Fyhri, skriver følgende:

«Vi fant ingen stor forskjell mellom elsykler og vanlige sykler i ulykkesårsaker. Det var flere balanserelaterte ulykker blant elsyklister, men velt forårsaket av fysiske hindringer er den vanligste ulykkesårsaken (som for andre sykler). Det var ingen forskjeller i hvorvidt fart er oppgitt som selvrapportert ulykkesårsak. Det ser dermed ut til at elsyklister er ganske like andre syklister på disse punktene.»

De konkluderer med at selv om elsykkelen mest sannsynlig vil bidra til å øke antall uerfarne i trafikken, vil den økte risikoen være relativt ubeskjeden.

Antall ulykker vil mest sannsynlig øke på grunn av flere syklister, men altså ikke den generelle risikoen for syklistene sett under ett.

Så konklusjonen blir dermed at risikoen for syklister ikke vil øke som følge av flere elsykler.

Om du er fersk elsyklist har Trygg Trafikk noen gode råd som er verd å se på. Her har du dem.

Huskeliste for nye elsyklister:

  • Det er ikke flaut å øvelseskjøre litt. Øv på parkeringsplassen eller gårdsplassen for å få følelsen med elsykkelen. Øv særlig på å øke farten, svinge og å stoppe ved å bruke begge bremsene.
  • Pass på farten. Elsykkelen akselerer raskt. Vær varsom så sykkelen ikke «løper av gårde» med deg, særlig der det er trangt eller folksomt.
  • Beregn god bremselengde. Elsykkelen stopper ikke så raskt som vanlig sykkel. Vær oppmerksom og brems i god tid.
  • Husk at elsykkelen er tung. Med over 20 kilo veier en el-sykkel fort dobbelt så mye som en vanlig sykkel. Det betyr også at du velter lettere.
  • Bruk hjelm! Som alltid: husk hjelm, lykt og refleksvest så du er synlig i trafikken.

Og ta hensyn. Det rådet gjelder forresten alle som ferdes i trafikken.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *