Hjem / Elbiler / Elbiler kan være tapsbomber
Mange står i kø for den nye Hyundai Kona electric som har en startpris på 325.900 kroner. (Foto: Hyundai)
Mange står i kø for den nye Hyundai Kona electric som har en startpris på 325.900 kroner. (Foto: Hyundai)

Elbiler kan være tapsbomber

Fenomenet flipping har også kommet til Norge i form av nye elbiler, og utålmodige kunder betaler overpris på bruktmarkedet. Det kan være en dyr tabbe.

Begrepet flipping kom sammen med bølgen av de nye superbilene for noe år siden. Disse rådyre kjøretøyene lages i et svært begrenset antall, og er som oftest utsolgt lenge før bilen er på markedet.


Noen så raskt muligheten til å utnytte dette, og de som var raske nok klarte å få tak i eksemplarer av de sjeldne smykkene kun for å flippe dem videre i bruktmarkedet med en svær fortjeneste.

Da vi skrev en sak om dette i august sjekket vi selv ut den kommende superbilen Mercedes-AMG Project One, en superbil til 11 millioner kroner som lages i kun 275 eksemplarer. Vi fant den i løpet av sekunder på et bruktbilnettsted, og da var prisen satt til 21 millioner. Altså vil den opprinnelige kjøperen ha en fortjeneste på 10 millioner kroner ‒ og da snakker vi om lettjente penger. Lenke til den saken nederst.

I Norge er det kamp om nye elbiler. Det er kø for kommende modeller, og de som ikke er raske nok må smøre seg med en god dose tålmodighet.

Ha is i magen om du skal kjøpe elbil. (Foto: NAF)
Ha is i magen om du skal kjøpe elbil. (Foto: NAF)

Ifølge NAF er det nå over 30.000 som venter på sin nye elbil, og de aller mest uheldig må belage seg på en ventetid på opp mot to år.

Og dette er altså oppskriften på flipping. Og vi mennesker er laget slik at er det mulig å utnytte et system ‒ ja, da gjør vi det også.

Så det å flippe en elbil er noe som blir stadig vanligere i Norge, og det er altså de mest utålmodige som kan ende med å betale dyrt for dette fenomenet.

For å betale overpris på en elbil er skikkelig gambling. Elbiler er akkurat i startgropen av utviklingen, og slike biler vil bli raskere utdaterte enn eksosbilene.

For hvem gidder å kjøpe en brukt elbil med en kort rekkevidde og treg lading, når du kan få den samme med en lengre rekkevidde og raskere lading? Ja, et bruktbilsalg av elbiler kan bli et problem.

Og spesielt om du i utgangspunktet har betalt for mye for den.

‒ Vi advarer mot å hoppe på og betale overpris for en elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Om noen år, når bilene rulles ut i stadig større grad, vil prisene normalisere seg. Skal man da selge bilen videre, kan man komme til å tape pengene man betalte ekstra. For bruktbilprisen vil beregnes ut fra nybilprisen, ikke hva den enkelte ga, understreker han.

Et eksempel er den nye Hyundai Kona electric. Den har en startpris på 325.900 kroner, og det er mulig å bestille tillegg til 24.900 kroner. En toppversjon vil altså koste 350.800 kroner.

På Finn ligger det i skrivende stund ute tre 2019-modeller, og en av de er allerede solgt. De to andre har priser langt over 400.000 kroner, og noe vil altså tjene gode penger på bilen.

Her er faksimilen fra Finn:

NAF understreker at man skal kjøre svært mye med en elbil for å tjene inn en overpris på hele 100.000 kroner.

‒ Det kan lønne seg å ha is i magen og kjøre bensin- eller dieselbilen litt til. Du får tross alt mange bompasseringer og liter drivstoff for 100.000, mener Sødal.

Dagens brennhete elbilmarked kjøler seg heldigvis om kort tid. For mange av de store produsentene har annonsert en rekke elbiler med god rekkevidde og rask lading de neste årene, og da vil også ventelistene bli mindre og trykket vil dermed avta.

I mellomtiden vil nok flippingen blomstre videre, men tenkt deg godt om før du betaler overpris. For selv om det å være etterpåklok er en god egenskap, er det enda smartere å være klok i forkant.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *