Hjem / Elbiler / Elbiler kan gi strømkrise
Det kan bli problematisk om alle skal over på elbiler. (Foto: GUL)
Det kan bli problematisk om alle skal over på elbiler. (Foto: GUL)

Elbiler kan gi strømkrise

Storbritannia risikerer å gå på en skikkelig kraft-smell når forbudet mot tradisjonelle drivstoffbiler slår inn.

I juli bestemte Storbritannia og Frankrike seg for å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i 2040. Dieselgate, hvor det ble jukset med utslippstallene på dieselmotorer, var en av faktorene som spilte inn. Tyskland har foreløpig ikke gått til det samme skrittet.

Annonse

Men det er problemer knyttet til et slikt forbud. Og da spesielt rundt strømnettet.

Det er mulig for den britiske infrastrukturen å håndtere flere millioner med elbiler i de to kommende tiårene, men da må de britiske bilistene lære seg å lade batteriene om natten. Og det er vel strengt tatt ikke noe britiske myndigheter bør satse på.

Det er ventet at forbruket vil øke med rundt 15 prosent i gjennomsnitt, og hele 40 prosent under de mest travle periodene.

‒ Det kommer til å bli en utfordring og det trengs store investeringer. Både rundt generell kapasitet, bedre distribuering og mer infrastruktur til selve ladningen, sier energimarkedanalyst Johannes Wetzel til Reuters.

Forbudet skal hjelpe Storbritannia til å nå klimamålet om å redusere CO2-utslippet med 80 prosent innen 2050 i forhold til 1990-nivået. Men kan slå helt feil.

Ifølge Reuters kan forbudet bety hele 20 millioner elbiler på veiene, et svimlende tall når vi vet at det nå er rundt 90.000 elbiler i Storbritannia nå.

På toppen av det hele kan Storbritannia få strømproblemer allerede om noen år. De er nemlig i ferd med å stenge gamle kjernekraftverk, og kullkraftverkene skal etter planen fases ut innen 2025.

Storbritannia har investert i nye kraftverk, og det bygges nå et nytt kjernekraftverk i Hinkley som vil koste 200 milliarder kroner.

Eksperter nyhetsbyrået har snakket med stipulerer at den ekstra kraften som trengs i 2040 vil være opp mot enorme 50 TWh (terrawattime). De færeste skjønner vel hva det betyr, men om vi legger til at det i Norge ble brukt om lag 12,18 TWh i 2011 (ifølge Statnett) så skjønner alle hvor mye mer strøm det trengs.

Om forbruket øker med 40 prosent under toppene tilsvarer dette 24 GW. De ni nåværende kjernekraftverkene i Storbritannia produserer rundt 9 GW, ifølge Reuters. Av disse er åtte planlagt faset ut. Kullkraftverkene som produserer 12 GW skal stenge innen 2025.

Dagens britiske gasskraftverk produserer til sammen 32 GW.

Som vi skjønner kan dette bli problematisk. Noe en strømleverandør i Skottland vet alt om.

Scottish and Southern Electricity Networks har kjørt noen lokale tester i forbindelse med ladning av elbiler. De opplyser at de opplevde problemer hos opptil 30 prosent av nettverkene når mellom 40- og 70 prosent av kundene ladet elbilene med ladere på 3,5 kW.

Ytterligere et problem i Storbritannia er at 43 prosent av husholdningene ikke har alternativer til gateparkering, og de får dermed ikke ladet om natten.

Og investeringene i ladepunkter vil også få enorme kostander. Storbritannia kan trenge opp mot 2,5 millioner ladepunkter, noe som kan koste opp mot 800 milliarder kroner.

Løsningen på strømproblemene kan være at de fossile kraftverkene må holdes i live. Det vil være smått ironisk. For da vil Storbritannia slippe ut mer klimagasser for å lade opp elbiler enn det de tradisjonelle drivstoffbiler nå gjør.

Og det var vel ikke meningen?

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *