Hjem / Elbiler / Elbil-merket ble for populært

Elbil-merket ble for populært

Volvos nye elbilmerke, Polestar, har endelig fått sin europeiske debut. Og den er allerede for populær.

Polestar er Volvos tidligere ytelsesavdeling, og hører nå hjemme i Kina hvor Volvos eiere Geeley befinner seg.

Merket har utviklet seg fra å trimme Volvos modeller til å bli et helt eget merke, og de skal bygge elbiler i framtiden.

Men de starter forsiktig, og kjører på med en hybridmodell først. Den heter enkelt og greit Polestar 1. Hvorfor gjøre det komplisert når det enkle fungerer som bare det?

Modellen er allerede vist fram i Shanghai i fjor, men den europeiske lanseringen har latt vente på seg. Den kom sammen med det pågående Genève Motor Show.

‒ Dette er den offentlige lanseringen av den nye Polestar 1, og vårt nye elektriske ytelsesmerke. Elektromobilitet er hovedfokus for dagens bilindustri, og Polestar står midt i denne utviklingen, og introduserer elektrifiserte biler i verdensklasse, samt banebrytende, kundespesifiserte tjenester og tilbud, sier en ikke akkurat beskjeden Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

Det nye merket er faktisk blitt for populært. For planen til Polestar er å produsere 500 biler i året i den nye fabrikken i Chengdu som er designet av norske Snøhetta, men den planen har allerede gått i dass.

For etter at de avduket merket sent i fjor har interessen vært formidabel, og allerede har 6.000 kunder registrert sin interesse. Om alle disse går videre med sin interesse betyr det altså at alle bilene i 12 år framover allerede nå er booket.

Ingenlath er ikke så på hugget når han kommenterer akkurat denne problemstillingen.

‒ Det er mulig at vi må overgå vårt produksjonspotensiale i de tidlige fasene, sier han om «problemet».

‒ Men tilbakemeldingene er virkelig oppmuntrende, og vårt slagord «Pure, Progressive, Performance» treffer godt hos kundene.

Hvor stort «problemet» kommer til å bli får Polestar en indikasjon på 13. mars. Da åpner de får bestillinger, og kundene må betale et depositum på rundt 23.000 kroner.

Og nordmenn sitter nok klare foran tastaturet. For Norge er et av de seks landene det satses spesielt på fra start av. De fem andre er Kina, Sverige, USA, Tyskland og Nederland, det andre landet i Europa som har fått fart på elbil-salget.

Men Polestar har sett interessen, så de åpner likegodt for 12 nye land på samme tid. Det er Sveits, Storbritannia, Belgia, Finland, Frankrike, Polen, Østerrike, Spania, Italia, Danmark, Portugal og Canada.

‒ Vi åpner for 18 markeder, noe som vil dekke 95 prosent av den geografiske interessen vi opplevd. Depositumet er billetten som sikrer kundene en plass i køen, sier Ingenlath.

Polestar kjører på med den nye forretningsmodellen som blant andre Volvo har med V60 og XC40, nemlig et månedlig beløp som strekker seg over to eller tre år. Du kjøper den altså ikke, men abonnerer på en måte på bilen. Alt er inkludert i månedsleien, så kundene slipper å tenke på noe annet enn å fylle tanken.

100 av XC40 har denne forretningsmodellen i Norge, og den er allerede fulltegnet. Volvo åpner faktisk for denne tjenesten på nye V60 i disse dager.

Polestar 1 kommer i produksjon neste sommer, og er 2+2 GT Coupé med en elektrisk rekkevidde på hele 150 kilometer. Altså en hybrid som har like lang rekkevidde som de rene elbil-modellene Peugeot Ion og Citroën C-Zero. Intet mindre enn imponerende.

Det er også kraften i Polestar 1. Den har nemlig 600 hestekrefter og et dreiemoment på saftige 1.000 Nm, og bør parkere det meste som kommer dens vei.

Forbrenningsmotoren sørger for driften på forhjulene, mens eldriften på bakakselen drives av 34 kW batterikraft.

Etter Polestar 1 kommer, ja, Polestar 2. Dette er en helelektrisk bil som bygges på samme plattform som XC40, og er en sedan som kommer i 2020.

Etter Polestar 2 kommer Polestar 3, og denne blir på størrelse med 60- og 90-modellene til Volvo. Også denne er en ren elbil.

Men de åpner altså først med en hybrid. En kanskje litt for populær hybrid.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *