Hjem / Elbiler / Ekstrem elbil fra VW med 3D-printet deler
Den elektriske superbilen til Volkswagen har deler som er skrevet ut av 3S-printer. (Begge foto: Volkswagen)
Den elektriske superbilen til Volkswagen har deler som er skrevet ut av 3S-printer. (Begge foto: Volkswagen)

Ekstrem elbil fra VW med 3D-printet deler

Volkswagens lynraske elbil I.D. R Pikes Peak har deler som er skrevet ut av en 3D-printer.

Da en eller annen hos Volkswagen fikk en lysende idé som kunne gi tyskerne både god PR og kanskje et forsprang i elbil-racet, betydde det en ekstrem utfordring for ingeniørene.

Idéen var like enkel som den var vanskelig. «Vi lager en elbil som vi melder på bakkeløpet Pikes Peak, og som kan vise hva vi er i stand til».

Problemet er at i elbilverden skjer ting svært så raskt for tiden, så bilen måtte være klar for årets bakkeløp. Det betydde at motorsportavdelingen fikk åtte måneder på seg til å utvikle den, noe som er en ekstrem kort tid for å utvikle en slik bil.

Oppgaven var med andre ord tilnærmet umulig, og løsningen var mildt sagt spesiell.

‒ Da vi var i vindtunnelen med en modell på 1:2-størrelse av I.D. R Pikes Peak sparte vi en masse tid ved å bruke 3D-printer, forklarer Benjamin Ahrenholz, leder av kalkulering og simulering hos Volkswagen Motorsport.

Notatene hans avslører at eksperter på aerodynamikk testet flere hundre forskjellige konfigurasjoner rundt chassisdetaljer for den elektriske sportsbilen.

‒ Vi lagde rundt 2.000 individuelle deler for vindtunnelmodellen med 3D-printing, noe ganger ved at flere printere jobbet sammen, sier Ahrenholz.

Og printerne jobber kjapt, så delene var tilgjengelig på kun få dager.

‒ I konvensjonell produksjon, med for eksempel karbonfiber, hadde vi måtte vente mange dager og til og med uker på delene, sier han.

Det var altså noe de ikke hadde tid til. Ganger vi for eksempel opp 1 uke med 2.000 deler så skjønner vi hvor tidskrevende det hadde vært.

Som vi kan se av bildet under har I.D. R Pikes Peak kompliserte deler:

Noen deler måtte også produseres eksternt, men også her sparte de tid takket være 3D-printeren. I stedet for å vente en uke eller to på slike deler, lagde de kopier via 3D-printer slik at bilen kunne fortsette sine tester i vindtunnelen.

Men det var også begrensninger.

Delene som ble skrevet ut kunne ikke være over 50 centimeter, så for eksempel den store bakvingen av aluminium måtte de lage for hånd.

Noen av delene som ble skrevet ut for modellen fant også veien til selve bilen som satte en ny rekord opp bakken Pikes Peak.

Dette var utelukkende små deler som ville ha vært svært kompliserte å lage ved bruk av andre metoder, og det er en ting de måtte ta høyde for. Plasten som brukes i 3D-prosesser er oppvarmet, og vil krympe noe når de kjøles. Dette betyr at de ikke klarer å få de 100 prosent riktig størrelse.

Men rekordbilen I.D. R Pikes Peak som føk opp bakken raskere enn noen andre har gjort hadde faktisk deler som kom rett ut av skriveren, blant annet ting som kabelholdere og brytere.

Ganske så oppsiktsvekkende når vi vet hvor imponerende denne bilen er.

Men det enkleste er jo ofte det beste, og i I.D. R Pikes Peaks tilfelle helt nødvendig.

Som vi skjønner rakk de tidsfristen, og bilen knuste den forrige rekorden satt av rallyesset Sébastien Loeb med hele 16 sekunder.

I.D. er for øvrig benevnelsen Volkswagen har satt på sin elbilserie, og de første slike som kommer er SUV-modellen I.D. Crozz, småbilen I.D., minibussen I.D. Buzz og flaggskipet I.D. Vizzion.

Kanskje de også med deler som er 3D-printet?

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *