Hjem / Nyheter / Eksklusiv SUV blir enda mer eksklusiv
Maserati Levante kommer nå med en toppmodell, Trofeo. (Alle foto: Maserati)
Maserati Levante kommer nå med en toppmodell, Trofeo. (Alle foto: Maserati)

Eksklusiv SUV blir enda mer eksklusiv

Mange drømmer om en Maserati Levante, denne elegante SUV-modellen som kom i 2016. Nå kommer det en verstingversjon med en ny motor fra Ferrari.

Levante er også til salgs i Norge, og den billigste vi finner hos Autoxo er en dieselvariant til drøyt 1,4 millioner kroner. Den bilen har gått 9.900 kilometer.

Annonse

Den dyreste er en Maserati Levante GranSport S Q4 med «Nerissimo»-pakken til drøyt 2,1 millioner kroner.

Men selv ikke den kommer i nærheten av det Maserati presenterte under den internasjonale bilutstillingen i New York.

Nemlig en Levante Trofeo ‒ den ultimate versjonen.

Dette er den sterkeste og raskeste av dem alle, og for første gang kommer også SUV-modellen med en 3,8-liters twinturbo V8. Ut av den har italienerne fått hele 590 hestekrefter, og et solid dreiemoment på hele 730 Nm. Dette er faktisk en av de kraftigste motorene uansett Maserati-modell.

Motoren sørger selvsagt for noen ville tall. 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens toppfarten befinner seg på oversiden av 300 km/t. Det går altså riktig så unna i en Levante Trofeo.

Og må du stoppe går det også unna. Den stopper fra 100-0 km/t på 34,5 meter.

Q4 er Maseratis benevnelsen på Maseratis intelligente firehjulstrekk-system, noe toppmodellen selvsagt også har. Så det er bare å knalle av gårde til hytta vinterstid med denne.

På utsiden ser vi raskt at denne er noe for seg selv, med eksteriørdesign i kullfiber og 22-tommers smidde aluminiumsfelger.

Innsiden får det Maserati kaller «Pieno Fiore» skinnseter, og diverse oppgraderte detaljer som karbonpedaler, redesignet instrumenter og et nytt lydsystem.

Supermodellen har også Full-LED Matrix-lykter, kjøremodusen Corsa med Launch Control og Maseratis kontrollsystem som skal gi bedre kjøredynamikk.

De som har inngående kjennskap til Maserati vet at de hører hjemme i Modena, byen hvor Ferrari ble stiftet. Maserati og Ferrari var begge eid av Fiat Chrysler-gruppen (FCA), men i 2015 ble Ferrari skilt ut og er nå et eget selskap.

Men de er fortsatt «søsken», og Ferrari leverer fortsatt motorene til Maserati. Den som sitter i Levante Trofeo har den høyeste liter-til-hestekrefter-effekten av samtlige Maserati-motorer, og leverer 156 hestekrefter per liter.

Maserati har også justert chassis på den råeste Levante-modellen noe slik at den kan håndtere de voldsomme kreftene, og det skal ifølge selskapet ikke ha gått noe utover kjørekomforten.

Så her skal det altså gå fort og elegant.

Produksjonen starter i sommer, og selv om hovedmarkedet for Levante Trofeo er USA (og sikkert Østen) er det helt sikkert mulig å få tak i en slik i Norge også i framtiden.

Her er noen bilder av den ville SUV-modellen til Maserati.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *