Hjem / Nyheter / Dramatisk motorsporthelg
PSRX Volkswagen Sweden kunne smile etter helgens runde. Johan Kristoffersson vant, mens Petter Solberg ble nummer tre. (Foto: VW)
PSRX Volkswagen Sweden kunne smile etter helgens runde. Johan Kristoffersson vant, mens Petter Solberg ble nummer tre. (Foto: VW)

Dramatisk motorsporthelg

Det var action i alle de tre store seriene denne helgen, WRX, formel 1 og WRC. Og dramatikken uteble ikke. Snarere tvert om.

For nordmenn er det knyttet mest spenning til rallycross-VM (WRX), hvor Petter Solberg har sitt eget fabrikkteam samt at Andreas Bakkerud kjører for Audi.

Annonse

Den gjengen hadde forflyttet seg til «varme» Portugal og Montalegre helt nord i landet. Solberg hadde før helgens notert seg for to seire på den banen (2014 og 2016), mens lagkamerat Johan Kristoffersson (2015) og Bakkeruds lagkamerat og teamsjef i Audi Mattias Ekström vant den runden i fjor.

Det var alt annet enn sommer i Montalegre. Først kom regnet, og da det dro seg mot semifinalene og finalene søndag begynte det faktisk å sludde. For første gang i historien måtte WRX-førerne kjøre i vinterlige forhold, og det ble mye action mot slutten.

Både Solberg, Kristoffersson og Bakkerud tok seg til finalen, mens tittelutfordrer Ekström mislyktes i semifinalen og måtte se finalen fra sidelinjen.

For Solbergs del ble det en svett semifinale da han klarte å kløne det til i starten, og tapte 20-30 meter ut fra streken. Men mye «puffing» og småtrøkk mellom flere av de andre bilene gjorde at han klarte å ta seg opp på tredjeplass, og presset faktisk Sébastien Loeb for andreplassen i semifinalen ‒ uten at han klarte å ta seg forbi den tidligere erkerivalen. Men det var uansett en oppvisning i rallycross-kjøring av den gamle mesteren.

Tredjeplass var godt nok ettersom de tre beste fra hver av de to semifinalen tar seg til finalen i WRX.

Dit tok også franske Guerlain Chicherit og svenske Timmy Hansen seg, og finalen besto dermed av to Volkswagen Polo R Supercar (Solberg og Kristoffersson), to Peugeot 208 WRX (Loeb og Hansen), en Audi S1 (Bakkerud) og en Renault Megane R.S. RX (Chicherit).

Nok en gang viste den regjerende mesteren Kristoffersson seg som den aller beste, og tok en enkel seier ‒ og han har nå vunnet sesongens to første løp (Barcelona den første). Solberg kjempet mot Loeb om andreplassen, og franskmannen knuffet litt på nordmannen i en av svingene og sikret seg dermed den plasseringen.

Bakkerud var den beste under heatene, men de glatte forholdene gjorde ting litt mer komplisert under søndagens kjøring. Han endte på fjerdeplass, mens Chicherit som var i sin aller første finale tok femteplassen og svenske Hansen endte dermed sist.

Her er finalen:

Solbergs team sikret seg dermed to plasser på pallen, og teamsjefen skinte selvsagt som sola som uteble.

‒ Jeg er bare så glad. Se på forholdene, og det var også en vanskelig start på helga med problemer. Det var langt fra sikkert at vi begge skulle ende opp på pallen. Men Johan er bare helt fantastisk, og uansett hva du kaster mot han så fikser han det. Han bare vinner, sa Solberg.

Svensken kom glidende inn på seremoniplassen som den reneste Michael Jackson da han skulle ta imot hyllesten fra publikum.

‒ Jeg er full av adrenalin ‒ disse semifinalen og finalen var bare helt fantastisk. Ekstremt vanskelige forhold med mye kontakt og faire fighter. Jeg fikk en god start i finalen, og det ble et ganske greit løp ‒ foruten snøen! Jeg er skikkelig fornøyd, og kanskje «treningen» på snø under Rally Sverige hjalp, sa Kristoffersson.

Om du tror Solberg og Kristoffersson overdriver om forholdene, så kan du jo ta et titt på dette bildet:

Petter Solberg under meget krevende forhold i Portugal. (Foto: VW)
Petter Solberg under meget krevende forhold i Portugal. (Foto: VW)

Slik ser topp-seks ut i VM etter to runder:

Johan Kristoffersson 53 poeng
Andreas Bakkerud 44
Petter Solberg 43
Sébastien Loeb 39
Mattias Ekström 36
Timmy Hansen 36

Formel 1 befant seg i Baku i Aserbajdsjan, og der ventet en gatebane for de raskeste bilene på planeten. Og det ble et dramatisk løp.

Allerede under første runde forsvant Force Indias Esteban Ocon og Williams’ Sergei Sirotkin ut av løpet, mens McLarens Fernando Alonso måtte inn i pit for å bytte to punkterte dekk.

Renaults Nico Hulkenberg var nestemann ut, før Red Bull-førerne klarte å kløne det skikkelig til. Max Verstappen og Daniel Ricciardo kjempet mot hverandre i flere runder, før de smalt inn i hverandre og ut av løpet på runde 39. Verstappen byttet spor to ganger under en nedbremsing noe som er mot reglementet, mens en altfor het Ricciardo deperat prøvde å kaste seg forbi på innsiden. Dermed dundret han inn i lagkameraten, og begge måtte bryte. Begge fikk også straff i etterkant av løpet.

Lagkameratene Max Verstappen og Daniel Ricciardo klarte å krasje i hverandre under søndagens løp i Baku. (Foto: Red Bull)
Lagkameratene Max Verstappen og Daniel Ricciardo klarte å krasje i hverandre under søndagens løp i Baku. (Foto: Red Bull)

Ferraris Sebastian Vettel prøvde seg på en manøver mot løpets leder Valtteri Bottas etter at sikkerhetsbilen kjørte inn, men bremset altfor sent og havnet dermed langt bak.

Finske Bottas hadde deretter full kontroll på løpet, men klarte ufattelig nok å kjøre over noen løse plastdeler som lå på banen etter et tidligere uhell, og det høyre bakdekket gikk plutselig i oppløsning.

Men da var det også slutt på dramatikken i Baku.

Mercedes’ Lewis Hamilton fikk servert seieren, og tok den. Ferraris Kimi Räikkönen kjørte inn til andreplass, mens Sergio Perez tok en gledelig tredjeplass for Force India Mercedes.

Slik ser topp-seks ut etter fire runder i formel 1:

Lewis Hamilton 70 poeng
Sebastian Vettel 66
Kimi Räikkönen 48
Valtteri Bottas 40
Daniel Ricciardo 37
Fernando Alonso 28

WRC hadde på sin side forflyttet seg til Argentina hvor den legendariske El Condor-prøven blant annet sto på programmet.

Toyota Yaris-fører Ott Tänak endte til slutt opp med en ganske så klar seier, men ikke uten dramatikk. Løpet så faktisk ut til å ta slutt for estlenderen allerede på første fartsetappe da traff en stein. Han snurret og ødela styringen, men klarte overraskende å komme tilbake. Og for et comeback.

Han tok seieren i 10 av de 12 neste prøvene, og stormet inn til en klar ledelse. Resten av røkla måtte dermed kjempe om de gjenværende pallplassene under siste dag.

Ott Tänak hadde full kontroll i Argentina. (Foto: Red Bull)
Ott Tänak hadde full kontroll i Argentina. (Foto: Red Bull)

Andreas Mikkelsen så dermed sitt snitt til å ta en fartsprøveseier på rallyets tredje siste etappe, og nordmannen virket mer komfortabel i sin nye Hyundai i20 enn ved tidligere VM-runder. Han endte til slutt på femteplass, kun fire sekunder bak den regjerende mesteren Sébastien Ogier i en Ford. Likevel ble han bare tredje best i Hyundai-teamet.

Thierry Neuville ble nemlig nummer to, 37,7 sekunder bak Tänak, mens Daniel Sordo ble nummer tre ‒ tre fattige tiendeler bak lagkamraten Neuville.

WRC har kjørt fem VM-runder, og slik er stillingen før de skal til Portugal og forhåpentligvis sol:

Sébastien Ogier 100 poeng
Thierry Neuville 90
Ott Tänak 72
Andreas Mikkelsen 54
Dani Sordo 45
Kris Meeke 43

WRX forflytter seg nå til Belgia hvor neste VM-runde kjøres om knappe to uker, formel 1 kjører samme helg i Spania, mens WRC kjører 17. maihelga.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *