Hjem / Nyheter / Domstol tvinger Porsche til å kjøpe tilbake en Cayenne
En tysk domstol har beordret Porsche til å kjøpe tilbake en Cayenne diesel. (Begge foto: Porsche)
En tysk domstol har beordret Porsche til å kjøpe tilbake en Cayenne diesel. (Begge foto: Porsche)

Domstol tvinger Porsche til å kjøpe tilbake en Cayenne

I slutten av juli i fjor kom det en tilbakekalling fra Porsche som gjaldt 21.500 Cayenne med dieselmotorer. Nå har en tysk domstol beordret de til å kjøpe tilbake en av bilene ‒ med renter!

Volkswagen-eide Porsche er en del av dieselgate, denne massive jukseskandalen med dieselbiler som ble avslørt i 2015. Og den saken ruller fortsatt.


Porsche ble så sent som i fjor tvunget til å tilbakekalle 21.500 Cayenne 3,0-liters V6 diesel på grunn uregelmessigheter rundt motorens programvare, og totalt gjaldt det 21.500 biler i Europa. Av disse befant rundt 6.000 i Tyskland.

Men det er ikke alt.

Litt etter kom nyheten om at også Macan 3,0-liters V6 diesel måtte inn for ny programvare, mens det også har vært vurdert om å tilbakekalle Cayenne 4,2-liter V8 diesel som sist ble produsert i 2017.

Totalt snakker vi nå om rundt 60.000 Porsche som må få ny programvare.

Og nå kan de potensielt få en annen svær regning også.

For en domstol i Frankfurt har nemlig bestemt at Porsche må kjøpe tilbake en 2014-modell Cayenne diesel på grunn av programvaren, skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Retten har konkludert med at kunden ikke har fått det vedkommende har betalt for, og bestemt at produsenten må betale nærmere 60.000 euro (rundt 570.000 kroner) for bilen ‒ pluss en rente på 5 prosent.

Dette kan få store ringvirkninger for Porsche, så de skriver i et svar til den tyske avisen at de kommer til å anke dommen som de mener er feil. Porsche sier at bilene fungerer helt fint, og at en oppdatering av programvaren fikser den tekniske feilen.

Også Volkswagen risikerer en ny megaregning på grunn av dieselgate. I Tyskland har deres svar på forbrukerrådet og NAF levert inn et gruppesøksmål mot bilprodusenten, og søker på vegne av eierne erstatning for to millioner biler som var involvert i jukseskandalen.

Volkswagen er allerede ilagt to gigantbøter, en fra tyske myndigheter på 9,4 milliarder kroner og en fra amerikanske myndigheter på 34 milliarder kroner. Begge er godtatt.

Audi har også vært svært delaktige i jukset, og de ble i forrige måned ilagt en bot på 7,4 milliarder kroner av tyske myndigheter. Også de, som er en del av Volkswagen-gruppen, har godtatt boten.

Porsche er på sin side i ferd med å droppe dieselmotorene helt, og allerede i februar i år forsvant dieselmotoren som et alternativ både for Cayenne og Panamera. Nå skal de andre modellene følge etter, og i 2025 er diesel helt borte som et alternativ hos Porsche.

Produsenten satser frisk på elektrifisering, og har opplevd en stadig større etterspørsel rundt hybrider. I fjor var for eksempel 63 prosent av alle Panamera-modellene som ble solgt hybrider, og snart kommer de også med sin første rene elbil.

Taycan er ventet på markedet til neste år, og innen 2025 skal annenhver Porsche som lages være enten hybrid eller ren elbil.

Den enorme elektriske satsingen kommer også til syne i rene penger, og når vi kommer til 2022 vil de ha investert mer enn 60 milliarder kroner i e-mobilitet.

Elbilen Taycan har alene kostet over 30 milliarder å utvikle, og den er ventet å få en rekkevidde på over 500 kilometer kombinert med en kraft på mer enn 600 hestekrefter.

Men Porsche er ikke alene om å gi dieselmotoren nådestøtet.

Volvo skal elektrifisere alle modellene i 2019 og vil stanse utviklingen av nye dieselmotor, mens Toyota allerede har faset ut stort sett alle dieselmotorene på alle nye biler som selges i Europa.

Den siste produsenten som har måtte tilbakekalle dieselbiler er Mazda, som i dag opplyser at de tilbakekaller rundt 640.000 biler. Men denne gang handler det ikke om programvare, men det er oppdaget en svakhet rundt fjæringen til ventilene på dieselmotoren. Dette er det samme problemet Subaru opplyste opp om i forrige uke, og Subarus problem innbefatter rundt 400.000 biler.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *