Hjem / Nyheter / Disse ni skal sørge for ren norsk luft
Her ser du en gravemaskin, en buss, en bil, en varebil og en lastebil. I framtiden er de alle utslippsfrie. (Illustrasjon: Enova)
Her ser du en gravemaskin, en buss, en bil, en varebil og en lastebil. I framtiden er de alle utslippsfrie. (Illustrasjon: Enova)

Disse ni skal sørge for ren norsk luft

I framtiden skal elektriske eller hydrogendrevne lastebiler, betongbiler og gravemaskiner sørge for god, norsk luftkvalitet i og rundt byene.

Det er langt ifra kun personlige nullutslippsbiler «AS Norge» legger til rette for. Ny teknologi i transportnæringen er et annet viktig felt Norge både legger til rette for og ikke minst forsker på.

Vi har blant annet sett det med Norges satsing på selvkjørende kjøretøy, hvor lastebiler og busser på et tidspunkt vil bli selvkjørende og dermed mer effektive. Regjeringen har åpent for en vidstrakt uttesting av autonom teknologi på norske veier, slik at denne utviklingen går raskest mulig.

Vi har sett det på nullutslipps ferjer, noe som vil spare lokalsamfunnene for mye utslipp. Utviklingen av slike ferjer har vært mulig blant annet grunnet støtte fra Pilot-E, som vi snart kommer tilbake til.

Og vi har ikke minst sett det på pilotprosjektet til Yara hvor en gruppe norske selskaper sammen skal utvikle et elektrisk og selvkjørende containerskip. Det aller første slike i verden.

Alle de tre tingene kan du lese mer om via lenkene helt nedest i saken.

Nå legges det ytterligere 117 millioner kroner i potten for å utvikle løsninger for utslippsfri transport på land og framtidens digitaliserte energisystem.

Ordningen heter altså Pilot-E, og er en felles finansieringsordning signert Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Ordningen ble opprettet i 2015, og i fjor var det utslippsfri, maritim teknologi som det ble satset på. Derav de utslippsfrie ferjene.

– Vi som står sammen om å støtte disse prosjektene har etablert Pilot-E nettopp for utvikling og realisering av gode ideer, og ta dem raskere ut i markedet, sier John-Arne Røttingen, administrerende direktør i Norges forskningsråd.

Pilot-E får midler fra både Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet og Olje- og energidepartementet.

– Teknologi som kan bidra til å redusere utslippene av klimagasser og samtidig øke verdiskapningen er en etterspurt vare. Norge kan med dette utvikle løsninger for både nasjonal og internasjonal transport på vei mot lavutslippssamfunnet, sier næringsminister Monica Mæland.

Støtten på 117 millioner er delt på to hovedområder ‒ «utslippsfri nyttetransport på land» og «digitalisering i energisystemet». Det høres kanskje litt gresk, men la oss forklare.

Med utslippsfri nyttetransport på land menes kjøretøy som tunge lastebiler, betongbiler og gravemaskiner, og målet er å finne løsninger som lar disse gå på eldrift eller hydrogendrift. Det er fire selskaper som skal lede hvert sitt prosjekt innen dette feltet: Asko Norge, Nasta, Norbetong og Siemens.

– Store deler av de norske CO2-utslippene kommer nettopp fra disse kjøretøyene. Årets tildeling fra Pilot-E viser at norsk næringsliv og forskningsmiljøer har spennende planer for hvordan vi kan bevege oss i retning av lavutslippssamfunnet. Pilot-E skal hjelpe norske aktører til å realisere morgendagens løsninger, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Innovasjon Norge mener at ordningen legger til rette for at Norge faktisk kan øke konkurranseevne internasjonalt ved å være tidlig ute med å implementere nye bærekraftige løsninger i en større skala.

– Pilot-E vil bidra til å øke vår evne til å skalere løsninger raskere til markedet. Vi er ikke de eneste som utvikler innovative løsninger på globale problemstillinger, påpeker Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Med digitalisering menes det å utvikle løsninger som kan brukes i framtidens digitale energisystem. Her er det fem prosjektledere: Kongsberg Digital, Trønderenergi, Powel, Ringeriks-kraft Nett og Tibber.

– Ny kunnskap og ny teknologi blir avgjørende for å skape framtidens fleksible energisystem. Denne tildelingen er et viktig ledd i dette, og viser hva som er mulig å få til når forskningsmiljøer, næringsliv og myndigheter jobber sammen, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.

Enova peker på at en sikker tilgang på energi har vært en viktig forutsetning for utviklingen av det norske samfunnet, og kommer til å være det også i byggingen av lavutslippssamfunnet.

‒ Forbruksmønstrene i energisektoren er i sterk endring, og også på produksjonssiden skjer det mye, blant annet gjennom mer lokal produksjon. Endringer som dette må morgendagens energisystem kunne håndtere, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Så det handler ikke kun om elbiler i framtidens transportsektor. Langt derifra.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *