Hjem / Nyheter / Disse Mercedes-perlene blir veteraner neste år
Denne blir billigere å hente til Norge 1. januar 2019. (Alle foto: Mercedes)
Denne blir billigere å hente til Norge 1. januar 2019. (Alle foto: Mercedes)

Disse Mercedes-perlene blir veteraner neste år

2019 blåser opp til å bli et godt år for de som vil sikre seg en «ny» veteranbil. Mercedes har for eksempel noen skikkelige perler på lur.

En veteranbil er definert ut fra alderen, og det spiller ingen rolle hvilken type bil det er. Når det er 30 år siden bilen ble registrert er den en veteranbil, og datoen settes automatisk til 1. januar det året. Altså vil en bil som er registrert 31. desember 1989 være en veteranbil 1. januar 2019 ‒ om knappe to måneder.


Det er flere fordeler med veteranbiler.

Når du importerer en slik bil må du riktignok betale moms (25 prosent) og vrakpantavgift (2.400 kr), men du slipper helt unna den fordømte engangsavgiften.

Når du har fått på skiltene slipper du også unna med en langt lavere trafikkforsikringsavgift enn ordinære biler, men det er vel grunn til å tro at drivstoffavgiftene kanskje går noe opp.

Uansett, 2019 blir et spennende år for de som jakter på nye veteranbiler. Mercedes byr for eksempel på SL fra R 129-modellserien, G-klasse av 463-modellserien og den da oppdaterte sedanen av 124-modellserien ‒ og en sportslig W 201.

Den mest ettertraktede blir kanskje SL fra R 129 som hadde premiere under Genève Motor Show i mars 1989. Der stjal den todørs og to seters bilen mye av søkelyset, og det var ikke kun for designet.

Roadsteren hadde også arvet mye av sikkerhetsutstyret fra coupé og sedan, og spesielt det nye automatiserte roll over-systemet skapte oppsikt. Dette var bygd inn i selve strukturen for første gang, og skulle sikre alle om bilen rullet over.

Den var også forsterket som den reneste Volvoen både i siden, i gulvet og selv setene var designet for å motstå kollisjoner i tillegg til å sitte komfortabelt.

Taket var også elektrisk, og med en bryter var det mulig å åpne taket på 30 sekunder. Mercedes introduserte også løsninger for å minske dragsuget og vindsuset, og bilen var omtrent så komfortabel å kjøre som det var mulig for en kabriolet i 1989.

Her er bilen:

G-klassen, terrengkongen, kom også med en ny versjon i 1989. 463-modellen introdusert i september skrev et nytt kapitel i G-historien, og ble ganske så ny.

Den fikk for første gang permanent firehjulsdrift, og Mercedes introduserte også et ABS-system som var mulig å skru av.

Den kom i to versjoner; en kort «kabriolet» og en lang «stasjonsvogn». Suksessen var så stor at den nyeste G-klasse lansert tidligere i år faktisk også er en W 463-serie.

Her den toppløse:

124-serien ble også litt nyere i 1989, og både designet og innvendig fikk seg en overhaling. Og det ble også introdusert en helt ny modelltype.

Her er stasjonsvognen:

124-serien besto av de tre vanlige modellene sedan, stasjonsvogn og coupé, men Mercedes klinket også til med en sedan som hadde 80 centimeter lenger akselavstand. 250 D long og 260 E long hadde faktisk seks dører og en full seterad i midten.

Her er coupévarianten:

190 E 2,5-16 Evolution (W 201) hadde også premiere i 1989, og blir nok en favoritt i 2019. Bilen var nemlig av den sportslige sorten med 195 hestekrefter, og spoilere og sideskjørt gjorde den til en tøffing på veiene ‒ som også de andre W 201-modellene var.

Det var altså kun hva Mercedes byr. Av andre biler som kom i 1989 kan vi nevne Mazda MX-5, Opel Calibra, Lexus ES og LS, Infiniti Q45, Aston Martin Virage, Alpina B10 Bi-Turbo, Alfa Romeo SZ og nei, vi har selvsagt ikke glemt Ferrari 348.

Lykke til å jakten på en ny veteranbil i 2019!

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *