Hjem / Elbiler / Dette er framtiden slik Toyota ser den
Denne trioen er Toyota Concept-i, og skal dekke transportsbehovet i framtiden. (Alle foto: Toyota)
Denne trioen er Toyota Concept-i, og skal dekke transportsbehovet i framtiden. (Alle foto: Toyota)

Dette er framtiden slik Toyota ser den

En «i-bil», en «i-firehjuling» og en «i-trehjuling» skal forflytte oss en gang i framtiden. Og de er alle «smarte», og en er til og med pratsom.

Toyota er ikke snaue, og hevder at de definerer framtidens persontransport med i-serien.

Vi har allerede sett Toyota Concept-i, en futurisk bil med kunstig intelligens (AI). Og nå viser de også fram Concept-i Ride, et lite kjøretøy som passer for alle, inkludert rullestolbrukere og eldre som er dårlig til beins, og Concept-i Walk, en slags motorisert trehjuling som kan benyttes på fortauet blant gående.

Alle tre modellene skal vises fram under Tokyo Motor Show under mottoet: Let’s move the world from here – Beyond the Motor.

Felles for alle i-konseptene er at de har AI som skal lære eierne å kjenne. Det høres kanskje uskyldig ut, men her snakker vi virkelig avanserte saker. Og den mest avanserte AI-agenten finner vi selvsagt i bilen.

Sammen med automatisert kjøring skal AI’en gi deg ro i sinnet når du forflytter deg i en Concept-i. AI’en skal, om det går som Toyota håper, skjønne hvilken sinnsstemning du er i, og dermed kunne inspirere deg til å ha (få) en god dag. Med på kjøpet skal du altså få en slags privat psykolog som gir deg en peptalk på veien til målet. Jepp, vi gleder oss til det, Toyota!

Eller gjør vi egentlig det? For dette høres litt skummelt ut. Bare sjekk dette:

AI’en i Concept-i skal kunne lærer seg å analysere mimikk, kroppsspråk og tonen i stemmen. Den skal sammenligne den generelle informasjonen, for eksempel hentet fra nyhetsmeldinger, med sosial media-aktivitet, GPS-informasjon og samtalehistorikk i bilen, og estimere preferansene basert på hva slags emner som dukker regelmessig opp.

Og du trodde kanskje det var det. Nei, det blir «verre». For AI skal stimulere deg via sansene også, og dette inkluderer hva du ser, hva du lukter og hva du føler. Oisann!

Dette skal hjelpe deg til å holde deg våken og årvåken, alt mens du føler deg avslappet. Det kan vi jo like!

Og du trodde kanskje det innebar en stille tur fra A til B? Nope, AI kan prate også. Og innlede samtaler.

AI kan foreslå samtaleemner basert på informasjonen som den allerede har lest ut av deg, altså basert på humøret ditt. Og samtalen skal kunne foregå fram og tilbake.

Basert på all dataen den har samlet inn kan den foreslå nye ruter via GPS’en som du muligens syns er interessante, og på den måten få en bedre tur.

Flere av disse tingene planlegger Toyota å prøve ut i nye modeller fra 2020, så det er bare og glede (grue) seg.

Bilen er selvsagt elektrisk, og har en rekkevidde på rundt 300 kilometer. Og det er plass til flere enn bare deg og AI. Faktisk fire personer. Altså fire virkelige personer. AI-agenten får du med på kjøpet.

Hva med Consept-i Ride da? Jo, den er designet til å forflytte deg i bymiljøer. Den har måkevinger, glidende seter og en joystick til å styre med!

Setet er elektrisk og vil komme ut og møte deg i døra, noe som er til stor hjelp for folk som er avhengig av rullestol. Og det glidende setet gjør det også mulig å lagre en rullestol bak setet.

Toyota har altså kastet ut rattet og pedalene, og satt inn en joystick som brukes til både å gasse, bremse og styre med.

AI-agenten er plassert på et svært display, og gir deg informasjon som skal gjøre kjøreturen enkel og trivelig. Den skal også gi deg informasjon om bygninger og lignende, slik som om det er rullestolinngang der etc.

Rekkevidden til firehjulingen er satt til et sted mellom 100 og 150 kilometer, og det er plass til to personer i den.

Så var det denne trehjulingen da. Concept-i Walk. Den er en drøy halvmeter lang og «smalere enn skuldrene», og tar altså ikke opp mer plass på fortauet enn de gående. Og skulle du kjøre deg fast i et hjørne er det ingen krise. Den roter nemlig på flekken.

AI-agenten har selvsagt lært deg å kjenne, slik at den kan ta deg gjennom alle situasjoner på en behagelig og fin måte.

Og den kan oppdage farer. Da vil den varsle deg, og automatisk iverksette tiltak. Så da krasjer du vel verken med fotgjengere eller søppelkasser, må vi tro.

De tre hjulene vil skifte posisjoner i forhold til farten, slik at du holder deg stabil under hele turen.

Styrefunksjonen er slik at du ikke behøver å forflytte balansen for å svinge, og den har et lavt gulv slik at du kommer deg enkelt på og av den.

Batteriet sørger for at du kan kjøre mellom 10 og 20 kilometer.

Den skal som Concept-i Ride kunne deles.

Så slik blir det i framtiden folkens. Iallfall slik Toyota ser den. Da kan du enten grue eller glede deg.

Og vi gleder vel oss aller mest, gjør vi ikke?

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *