Hjem / Nyheter / Dette er en elektrisk Golf GTI
Dette er noe spesielt som en elektrisk Volkswagen Golf GTI TCR. (Alle foto: VW)
Dette er noe spesielt som en elektrisk Volkswagen Golf GTI TCR. (Alle foto: VW)

Dette er en elektrisk Golf GTI

Nei, Volkswagen har ingen planer om en helelektrisk Golf GTI. Og ja, de har faktisk laget en.

I juli tikket den inn en deprimerende melding. Volkswagen dropper nemlig Golf GTI, og det har sine grunner.

Volkswagen utvikler nå 8. generasjon av den populære Golfen som etter planen skal lanseres neste sommer, men den nåværende GTI-varianten har allerede forsvunnet fra det europeiske markedet.

1. eptember trår nemlig den nye testsyklusen WLTP inn, og GTI-modellen sliter faktisk så mye med den nye standarden at Volkswagen har droppet et videre salg av den.

Men det er fortsatt mulig å få tak i en litt sprekere Golf, ettersom Golf GTI Performance fortsatt er på markedet.

Og for å ikke glemme den sinteste av de alle, Golf GTI TCR. Her har Volkswagen tatt racingversjonen av TCR-versjonen, og gjort den om til en gateversjon. GTI TCR har 290 hestekrefter, og bør røre greit på seg når den kommer mot slutten av året.

Slik ser den ut:

En bil som definitivt ikke er til salgs, og som nok aldri blir det heller, er en elektrisk Golf GTI. Nærmere bestemt en spesialversjon av racingmodellen Golf GTI TCR. Den har Volkswagen kun laget en av.

I september 2017 fikk utviklingsavdelingen i Volkswagen Motorsport en spesiell oppgave. De skulle utvikle en elektrisk sportsbil, og bilen måtte være ferdig til bakkeløpet Pikes Peak i USA tidligere i sommer. Bilen ble da også kalt I.D. R. Pikes Peak.

Vi kan trygt slå fast at det var en særdeles kort deadline, men de kastet seg over oppgaven.

Det første de gjorde var å designe bilen på computere, deretter var det bare å starte utviklingen.

Men det tar tid å produsere deler, og tiden måtte utnyttes best mulig. Så dermed fikk de tak i en Golf GTI TCR, plukket ut motor og drivverk, og satte inn to elektriske motorer som ytet 544 hestekrefter.

‒ Vi brukte denne bilen rundt 15 dager i januar, og fikk samlet data på Volkswagens testområde i Ehra-Lessien. Å kunne teste der var til stor hjelp for oss, forklarer Fabrice van Ertvelde, en av de som bygde I.D. R Pikes Peak.

Sammen med hovedfører Romain Dumas var også testfører Dieter Depping på plass, og fikk tilbakelagt en del kilometer i den elektriske sportsbilen rundt banen i Ehra-Lessien.

‒ Alt handlet om det grunnleggende. Eldriftsystemet var et helt nytt område for Volkswagen Motorsport. Vi måtte lære oss hvordan de forskjellige komponentene jobbet sammen i en racerbil, og hvordan den ideelle konfigurasjonen var, sier han.

Bilen var altså en aldri så liten prøveklut for Pikes Peak-modellen, som 22. april i år gjennomførte sin første offisielle testtur på bane.

Og vi vet hvordan det gikk senere. Volkswagens aller første I.D.-modell satte en gnistrende rekord opp Pikes Peak, og slo Sébastien Loebs tidligere rekord med hele 16 sekunder.

Volkswagen har allerede en elektrisk versjon av Golf, men de bygger helt nye biler som skal stå bak elbilsatsingen i årene som kommer.

Den serien heter foreløpig I.D., og de har så langt presentert fem forskjellige biler: SUV-modellen I.D. Crozz, småbilen I.D., minibussen I.D. Buzz og flaggskipet I.D. Vizzion.

Hva som skjedde med den elektriske varianten av Golf GTI TCR sier ikke Volkswagen noe om.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *