Hjem / Nyheter / Det krasjes som aldri før på glatta
Is og kulde skaper trøbbel for bilistene. (Arkivfoto)
Is og kulde skaper trøbbel for bilistene. (Arkivfoto)

Det krasjes som aldri før på glatta

Bare på strekningen mellom Oslo og Jessheim smalt det hele ti ganger i løpet av en time mandag kveld. Se hvordan Andreas Mikkelsen håndterer isen lenger ned.

Det er åpenbart at glatte og vanskelige vinterforhold skaper trøbbel for bilistene, og mange klarer ikke å ta tilpasse farten godt nok.

De er rett og slett for overmodige, og håndterer ikke forholdene.

NAF ber nå bilistene roe seg ned på islagte veier.

‒ Når det er glatt på veiene, gjelder ikke fartsgrensen. Farten må alltid tilpasses forholdene, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han påpeker at fartsgrensen faktisk er den maksimale farten det er lov å holde, noe som ikke betyr at det er den faktiske hastigheten alle må holde under uansett kjøreforhold.

‒ Selv med gode dekk og elektroniske hjelpemidler som antiskrens, så gjelder fysikkens lover. Kjører du for fort etter forholdene, vil du miste veigrepet, sier Sødal.

Tilpasser du derimot farten og har en moderne bil vil støttesystemene passe på deg. Det innbefatter blant annet ABS-bremser, antiskrens og antispinn. Men Sødal påpeker at mange ikke har lært seg å bruke disse riktig.

‒ Den gamle lærdommen om å tråkke inn kløtsjen og pumpebremse, gjelder ikke på nyere biler. På en nyere bil skal du ikke trå inn kløtsjen, men la systemene jobbe og bruke rattet til å styre, er rådet.

‒ Og når ABS-bremsen begynner å bråke og riste, må du bare fortsette å trykke. Det er ikke noe galt, men bremsene som fungerer som de skal, legger han til.

Poenget er nemlig å kunne svinge mens du bremser. Det gjør du altså når hjulene ikke er låste, altså slik det blokkeringsfrie bremsesystemet ABS fungerer.

Skal du virkelig lære å kjøre på glattisen finnes det flere som tilbyr kurs på isbaner, noe som anbefales for de som føler seg usikre på glattisen.

Men en som virkelig vet hva han snakker om er Hyundais norske rallyfører Andreas Mikkelsen. Her viser og forklarer han hvordan det virkelig skal gjøres i en video fra i fjor.

Kjør pent, og ta hensyn til forholdene!

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *