Hjem / Forbruker / Derfor fyller stadig flere feil drivstoff
Moderne drivstoffpumper kan bidra til å forvirre bilistene. (Foto: Frende)
Moderne drivstoffpumper kan bidra til å forvirre bilistene. (Foto: Frende)

Derfor fyller stadig flere feil drivstoff

Stadig flere går på en svindyr megablemme og fyller feil drivstoff på bilen. Og det er kanskje ikke rart folk har blitt mer forvirret?

Det burde la seg gjøre å fylle riktig type drivstoff på bilen. Det finnes nemlig kun to vanlige fossile varianter ‒ bensin og diesel. Det finnes betraktelig mer kompliserte ting enn dette vi takler ganske så greit i hverdagen, men det å fylle tanken er åpenbart ikke alltid like enkelt.


For en ny undersøkelse gjort av Frende Forsikring viser at antall feilfyllinger har økt betraktelig i år ‒ faktisk med hele 25 prosent. Det er drøyt!

‒ Vi har sett en stor økning i antallet feilfyllinger i år. Til nå i år er det kun to måneder som har vært lavere enn 2017-tallene, sier Roger Ytre-Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Stress er selvsagt åpenbar en årsak, og uvitenhet er en annen. Men hvor dummere og mer stresset har vi klart å bli på noen måneder? Ok, litt kanskje, men ikke 25 prosent. Aldri.

Inntoget av elbiler kan vi ikke skylde på, for der i gården finnes det ingen plasser til å stikke inn pumpen. Eller vent litt.

Vi vet at elbiler har en stygg tendens til å bryte sammen mer enn eksosbilene, og ventetiden på verkstedet kan også bli av den lengre sorten. Så da venter det erstatningsbiler, og førere som ikke kjenner disse godt kan selvsagt raskt gå på en fyllblemme. Så elbilene kan faktisk bidra, uten at vi vet det sikkert.

Men det er et par ting til som kan bidra til forvirringen.

‒ Vi ser også at mange har flere biler i husstanden, gjerne da med forskjellig drivstoff. Det kan også være en faktor at alle typer drivstoff som regel finnes på alle pumper, sier Kjetil Kval-Engstad, regionssjef fra Falck redningstjeneste.

Kombinerte drivstoffpumper altså.

Tidligere var de adskilt med dieselpumper en plass og bensinpumper en annen. Nå finner du altså begge delene på samme pumpestativ, og dermed øker sjanser for at det skjer en kostbar feil.

Både NAF og Viking så en økende tendens til feilfyllinger i sommer, og heten fikk raskt stempelet som en medvirkende årsak.

‒ Våre tall viser imidlertid en økning i hele år, ikke bare i sommer. Folk fyller feil enten det er en varm sommer, kald vinter eller stormfull høst. Kanskje det er ekstremvær av ulik art som setter folk litt ut av spill? spør Ytre-Hauge.

Å fylle opp tanken har blitt dyrt nok, men klarer du i tillegg å bruke pengene på feil drivstoff kan det hele raskt bli svindyrt.

‒ De fleste sakene koster mellom 5.000 og 10.000 kroner å reparere, men det gjelder de tilfellene der føreren ikke har startet opp og kjørt med feil drivstoff, sier Ytre-Hauge.

Det er mye penger, men fortsatt ikke helt krise. Men så snakker vi kun om tømming og rengjøring av tank, i tillegg til at noen dyser muligens må byttes.

For det kan bli betraktelig dyrere enn det.

‒ Det er når bilen har kjørt at sjansen øker for at det er skjedd skader i motoren. Da blir det fort kostbart, gjerne opp mot 100.000 kroner. Heldigvis er det få skader per år som er så ille, sier fagsjefen.

De fleste forsikringsselskapene har feilfylling av drivstoff som en del av sin standarddekning på bilforsikring med kasko, så dermed bør det være mulig å få litt mer enn bare grøt til middag også etter en feilfylling.

Men hva gjør du om du første har klart å tabbe deg ut? Vel, det er først og fremst en ting du ikke skal gjøre.

‒ Ikke start bilen! Det er først når du starter motoren at drivstoff blir sugd inn i dyser og motor. Da oppstår skaden. Så hvis du oppdager det før du har startet, ring veihjelp og få bilen tauet til verksted, sier Ytre-Hauge.

Men hva om du ikke er klar over at du har fylt feil drivstoff og starter av gårde?

‒ Du vil merke det ved at bilen rett og slett stopper opp og ikke vil starte igjen. Det er flere parameter som spiller inn på hvor fort dette skjer. Hvor mye drivstoff som var på bilen fra før for eksempel. Eller om du har en ny eller gammel bil, sier leder for motortakst i Frende, Svein Monsen.

‒ Eldre biler tåler mer før de stopper. Nyere biler har mer følsomme elektroniske styringssystemer for drivstoff. Nyere dieselbiler som feilfylles med bensin får ofte store skader hvis de blir kjørt. Derfor kan skadeomfanget kan være større på nyere biler, advarer han.

Så det aller beste er kanskje å bruke et par sekunder ekstra før man skal fylle drivstoff.

Her er noen fakta fra Frende rundt feilfylling.

Slik skades bilen når du starter den med feil drivstoff

  • Drivstoffpumpen begynner å gå når du vrir om nøkkelen.
  • Bensin eller diesel trekkes inn i systemet. Det er i denne prosessen det kan oppstå skader hvis du starter motoren.
  • De to drivstoffene har ulik måte å antenne på. Høy kompresjon antenner diesel, mens det er en tennplugg som antenner bensin.
  • Hvis du kjører med feil drivstoff vil varsellamper etter hvert lyse og motoren vil bli dårligere. Til slutt vil bilen stoppe.

Slik unngår du feilfylling

  • Tenk før du tanker, og ikke fyll på rutinen. Tenk over hvilken bil du har og gjør et bevisst valg, hver gang.
  • Er du i tvil og låner noen andre sin bil, eller firmabil, ta heller en ekstra telefon til eieren for å høre.
  • Husk at informasjon om hvilket drivstoff bilen går på står på vognkortet.
  • Hvis du er uheldig, vær ærlig med verkstedet om hvor mye du har fylt og om/hvor langt du har kjørt. Det er viktig for verkstedet å vite, så de gir bilen din riktig behandling.
  • Innser du feilen mens du kjører, stopp så raskt du kan.
  • Det er mer skadelig å fylle bensin på en dieselbil eller motsatt.
  • Det finnes tanklokk som kan installeres på dieselbiler. Disse gjør det umulig å fylle feil. Motsatt vei vil ofte munningen på en dieselpumpe ikke passe i hullet til en bensinbil.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nå åpnes det for flere og sterkere lys på bilene, noe som skal gjøre tafikken tryggere. (Illustrasjon: Ford)

I dag åpnes det for sterkere lys

Nå er det ikke lenger en begrensning på antall ekstralys og styrken på disse. Reglene …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *