Hjem / Nyheter / Denne tøffingen er en skikkelig svekling
Nissan Navars sørafrikanske søster NP300 er en svært usikker bil. (Alle foto: Global NCAP)
Nissan Navars sørafrikanske søster NP300 er en svært usikker bil. (Alle foto: Global NCAP)

Denne tøffingen er en skikkelig svekling

Er dette modellen med århundrets mest ironiske navn? Nissan NP300 «Hardbody» er nemlig som varmt smør, og oppnådde tidens dårligste resultat i en sørafrikansk kollisjonstest. Se video.

Euro NCAP har testet biler i ti år, og kun en eneste gang har en modell fått 0 stjerner. Det skjedde i fjor, og det var italienske Fiat Punto som måtte stille seg i skammekroken. Bilen manglet nemlig beltevarsler for passasjeren framme, og ble nådeløst straffet.


Men lille Punto skryter ikke på seg å være en av de sterkeste. Punto betyr poenget, og muligens lurte de italienske ingeniørene på hva poenget med beltevarsler er? Hva vet vi.

En som skryter av å være stor og sterk er Nissans søskenmodell til Navara i Sør-Afrika. Der heter den NP300, og kommer også i versjonen «Hardbody».

Og som det heter på Nissans sørafrikanske nettside:

«Nissan NP300 Hardbody er helt klart kongen av afrikanske pickuper, og har gjennom mange år fått rykte på seg til å være en å stole på og for sin robusthet».

Javel, ja. Er dere helt sikkert på dette da, Nissan Sør-Afrika?

Vi kan jo sjekke med Global NCAP, som gjennomfører kollisjonstester av biler i Sør-Afrika. De er ikke helt enige etter å ha testet fire nye modeller, inkludert den med en hard kropp. Tre av de fikk 3 stjerner.

‒ Det er akseptabelt med 3 stjerner, men 0 stjerner på Nissan NP300 er sjokkerende dårlig. Det er forbausende at et selskap som Nissan kan produsere en bil i dag som er laget så dårlig, sier David Ward, generalsekretær i Global NCAP.

Trenden de siste årene er at mange bilprodusenter skjærer ned på livsviktig utstyr i regioner som ikke setter strenge krav, og på den måten kompenserer for utgiftene de får rundt utstyr som blant annet EU krever her i Europa.

‒ Den dyreste bilen testet i denne runde, Nissan NP300 Hardbody, oppnådde det dårligste resultatet noensinne med en score på 00.00 og 0 stjerner. Det burde ikke være noen nullstjerners biler på våre veier, sier Collins Khumalo, administrerende direktør i det sørafrikanske bilforbundet.

Forskjellen mellom regionene er oppsiktsvekkende. Mens Euro NCAP, som har de klart hardeste testvillkårene, for det meste deler ut 5 stjerner, skjer det kun unntaksvis i andre regioner.

Under den siste testbolken i Sør-Afrika fikk både Hyundai i20, Kia Picanto og Toyota Yaris 3 stjerner.

De europeiske utgavene av Picanto og i20 fikk 4 stjerner i Euro NCAP, mens den europeiske Yaris-modellen hentet hjem 5 stjerner.

Men noe er i ferd med å skje. Det foregår nå en global kampanje kalt #SaferCarsForAfrica for å presse industrien til å komme med tryggere biler også i det afrikanske landet, og FIA Foundation (opprettet og støttet av det internasjonale bilsportforbundet FIA) som jobber for global trafikksikkerhet er klar i sin tale.

‒ Hardbody, bilen med det ironiske navnet, er den verste i gjengen, men alle disse bilprodusentene burde klart bedre, og tilbydd de samme høye sikkerhetsstandardene i Sør-Afrika og på hele det afrikanske kontinentet som de gjør i Europa og USA, sier Saul Billingsley, en direktør hos FIA Foundation.

Nissan NP300, som altså er den sørafrikanske versjonen av Nissan Navara, mislyktes total i frontkollisjon i 64 km/t. Hele strukturen kollapset i sammenstøtet, og beskyttelse av de voksne var svært dårlig. Strukturen kollapset altså, men det gjorde ikke rattstammen, som faktisk skal gjøre det. Det førte til at rattet kom rett ut i kupeen, og traff testdukka rett i brystet. Videoen under viser den voldsomme kraften, og vi kan bare tenke oss skadene om dette hadde vært en virkelig ulykke.

Global NCAP sier også at det er stor fare for hodeskader, til tross for to kollisjonsputer.

I Europa ble Navara testet i 2015 og oppnådde 4 stjerner, mens Nissan Leaf ble historisk da den som første bil i den strengere 2018-utgaven av Euro NCAP hanket inn full score og 5 stjerner.

Men i Sør-Afrika har Nissan altså en av de aller minst sikre bilene på markedet.

Slik ser det ut når den krasjer:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *