Hjem / Nyheter / Denne roboten lærer seg selv
Robotene kommer, og nå er de også selvlærende. (Alle foto: Skoda)
Robotene kommer, og nå er de også selvlærende. (Alle foto: Skoda)

Denne roboten lærer seg selv

Bilprodusentene fokuserer ikke kun på selvkjørende biler. Hos Skoda har de faktisk en selvlærende autonom robot.

Vi vet alle hva begrepet «selvkjørende biler» står for. Slike biler tar hånd om all kjøring, og sjåføren er i prinsippet en passasjer.

Annonse

Flere produsenter har kommet ganske langt i utviklingen av autonome biler, som de kalles, men flere alvorlige ulykker har også vist at dagens teknologi fortsatt ikke er helt moden til å slippe de selvkjørende bilene helt løs i trafikken.

Men utover 2020-tallet kommer de for fullt, og vil da føre til bedre trafikkflyt og færre ulykker.

For bilprodusentene betyr det også mindre utslipp, siden datamaskinene klarer å kjøre jevnere enn vi mennesker.

Og nettopp utslipp er viktig, ettersom myndighetene setter stadig strengere krav til bilprodusentene ‒ og det inkluderer også produksjonen av bilen. Altså karbonavtrykket til en bil.

For å få det ned fokuserer bilprodusentene på automatiske og nullutslippsløsninger i fabrikkene. Toyota har for eksempel bygd om gaffeltruckene til hydrogentrucker, mens Seat har 125 selvkjørende roboter som legger bak seg 435.000 kilometer hvert eneste år.

På Skoda-fabrikken i Vrchlabi er roboten ikke bare selvkjørende, men faktisk også selvlærende.

Roboten frakter deler rundt på fabrikken, og har den unike egenskapen at den faktisk kan lære seg nye ruter ‒ uten at det sitter en ingeniør og plotter inn disse på en datamaskin.

Roboten lærer altså opp seg selv, og er det et hinder eller en enklere vei fra A til B så finner roboten selv ut av dette selv.

‒ Det er ikke tilfeldig at Skodas aller første autonome robot ruller rundt på Vrchlabi-anlegget. Med den framhever vi igjen fabrikken som en viktig faktor for en ultramoderne og høyteknologisk utvikling, sier styremedlem for produksjon og logistikk i Skoda, Michael Oeljeklaus.

‒ Med det nye transportsystemet fortsetter vi kontinuerlig å introdusere teknologisk innovasjoner på våre anlegg i tråd med «Industri 4.0», legger han til.

En transportrobot kan frakte deler opp til 130 kilo, og i motsetning til dagens automatiske transport trenger ikke Skodas noen form for guiding. Ingen filmarkeringer, ingen magnetstriper eller reflektorer. Den tar den veien den vil, så lenge den vet startposisjonen og endestasjonen.

For å få dette til blir roboten styrt fra A til B en eneste gang, og da kartlegger roboten hele miljøet på ruta. Deretter sørger radar og sensorer for at den kan gjøre jobben selv, og den vil umiddelbart kalkulere en ny rute om det er hindringer på veien.

Fordelen med akkurat det er at roboten leverer delene på en rask måte, og den kan nå alle krinker og kroker på den 16.000 kvadratmeter store fabrikken.

Roboten hos Skoda gjennomfører 120 turer hver dag, og tilbakelegger en distanse på 35 kilometer ‒ altså nesten et maratonløp hver eneste dag.

Produsenten sier at de allerede har gjort unna pilotprosjektet og testingen, og at roboten nå tas i bruk.

Skoda har vokst mye de siste årene, noe som har resultert i mer trafikk på fabrikksgulvet i Vrchlabi. Det igjen fører til flere arbeidsulykker, og den nye roboten vil altså gjøre arbeidsmiljøet mer sikrere ‒ akkurat som autonome biler vil gjøre trafikken sikrere når de kommer for fullt.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *