søndag 25. februar 2018
Hjem / Elbiler / Denne parkerer Bugatti, Porsche og Ferrari
Rimac Concpet One er en skikkelig «killer». (Foto: Rimac)
Rimac Concpet One er en skikkelig «killer». (Foto: Rimac)

Denne parkerer Bugatti, Porsche og Ferrari

Superbilen Rimac Concept One lar seg ikke skremme, uansett hvem som står på startstreken. Bare se videoen lenger ned. Og nå satser de for fullt.

Rimac Concept One er alt annet enn en ny bil. Startet i en garasje en plass i Kroatia i 2009 viste de fram bilen for første gang i 2012, og planen den gang var at den skulle produseres i 88 eksemplarer og skulle koste 1 million dollar.

Spol fram til 2017, og om de ikke har stått på stedet hvil har det iallfall ikke gått i hyperfart. Men selv om det bare er bygd åtte stykker, så er den raskere og mer skremmende enn før. Det har utviklingen av teknologien sørget for. Designet er dog det samme, og den har utvilsomt fortsatt et Ferrari-preg over seg.

Dette er en skikkelig hyperbil, og som du kanskje har skjønt er den elektrisk og har firehjulstrekk. Under panseret, eller kanskje gulvet, finner vi en batteripakke som yter 1.224 hestekrefter, og ettersom det er folk fra Ferraris stylingselskap Pininfarina som har designet denne skjønner vi at det er aerodynamikk og grep i øverste klasse.

Hele pakken sender raketten fra 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder, og til 200 km/t på 6 sekunder. Du kan gjerne forsøke 0-300 km/t også. Da tar det 14 sekunder ‒ altså det en billig, dieseldrevet familiebil bruker til 100 km/t. Toppfarten er 355 km/t, noe som er ganske så vilt når vi tar i betraktning at dette er en elbil.

Det som gjør alt dette mulig er fire forskjellige motorer, to foran med en kombinert kraft på 500 kW og to 600 kW enheter bak. Maks turtall er på hele 12.000 omdreininger, og dreiemomentet er på 848 Nm.

En ting som jo er ganske viktig er rekkevidde, noe vi aldri snakket om for kun noen år siden. Men det er nye tider, og fortsatt tar ladningen en «evighet» i forhold til å fylle tanken så da blir det viktig. Rimac Concept One holder nå i 355 kilometer, og denne kan vokse i framtiden. Rekkevidden er neppe målt med gassen i bånn, for da forsvinner nok saften like raskt som kilometerne.

Og nå skal Rimac satse skikkelig. De er allerede 250 personer som jobber med bilen, og skal fylle på med ytterligere 100 nye ansatte. Dette skjer etter at de har investert nærmere 300 millioner kroner i Kinas største batteriprodusent, Camel. Ergo skal batteriteknologien utvikles videre.

‒ Vi skaper ikke bare vår egen bil og komponenter, men vi former industrien ved å samarbeide med de ledende selskapene i bransjen, sier grunnlegger og administrerende direktør Mate Rimac.

Og han skryter ikke på seg ting. Rimac samarbeider virkelig med noen av de største, som blant annet innebærer superbilprodusenten Koenigsegg og velrennomerte Aston Martin.

Men det spørs om de angrer seg. For bare sjekk når Concept One tar for seg både Ferrari, Porsche og til og med Bugatti på startstreken. Denne kan fort bli en brysom rival for superbil-produsentene.

En som derimot kan bli en brysom for Concept One er Tesla. Ifølge Tesla-sjef Elon Musk vil deres kommende superbil gjøre 0-100 km/t på under 2 sekunder.

Les mer om det i denne saken: Tesla avduket verdens raskeste sportsbil

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *