Hjem / Elbiler / Denne går på skogsrester!
Denne er kjørt 10.000 kilometer med skogsrester i tanken. (Begge foto: Luleå tekniska universitet)
Denne er kjørt 10.000 kilometer med skogsrester i tanken. (Begge foto: Luleå tekniska universitet)

Denne går på skogsrester!

Det er mange hundretusener av biler som kan kjøre på E85, men det er kun en som går på M56 laget av skogsrester. Og det fungerer.

De fleste vet forskjellen mellom bensin, diesel, hydrogen og eldrift. Det finnes biler som takler flere drivstofftyper, og den mest åpenbare er hybrider med bensin og eldrift.

Annonse

Men det finnes andre typer biler kalt flexible-fuel vehicle (FFV), og typisk for disse er at de kan kjøre på etanol og bensin.

Du har muligens sett noe som kalles E85 på bensinstasjonen. Dette er drivstoff som består av rundt 85 prosent etanol og 15 prosent bensin, og de bilene som takler dette kan normalt også kjøres på bensin.

Slike biler finnes det også i Norge, men det er Sverige som har vært lengst framme på E85. Der finnes det rundt 250.000 slike biler, og det er stort sett mulig å tanke E85 overalt.

En slik bil er den utgåtte modellen Saab 9-5 BioPower. Og det var en slik det tekniske universitetet i Luleå fikk tak i, og testet ut noe helt annet ‒ nemlig M56. Metanol.

‒ Spørsmålet var om en E85-bil ville like å kjøre med skogsrester i tanken. Resultatet viser at E85-biler helt klart kan kjøres på en biometanolblanding. Dette er ikke science fiction, det fungerer her og nå, forklarer professor Rikard Gebart ved Luleås tekniske universitet.

De ville altså se om en motor taklet en biobasert metanolblanding (derav M56) på lengre kjøreturer, og den metanolen de brukte ble laget av rester fra svensk skogsindustri. Universitet har nemlig utviklet en prosess som lar de utvikle metanol fra slike rester.

Bilen var en helt standard Saab rett ut fra fabrikken, og de gjorde ingen endringer i det hele tatt. Bilen har gått rundt 10.000 kilometer og 10.000 timer, og den eneste nye «tingen» besto av å skifte oljen.

‒ Det som skiller denne studien fra andre M56 er at vår metanol er 100 prosent biobasert og ikke rengjort via kjemiske prosesser. Vi ville se om det var mulig å forenkle prosessen og fortsatt beholde motorprestasjonen, noe som viste seg å fungere helt utmerket, sier Gebart.

M56 er som tallet sier 56 prosent metanol og 44 prosent bensin, og testturene besto i både korte og lange turer i perioden mellom juni 2016 og mai 2017. De hadde ingen problemer med bilen, foruten ved kaldstart. Da hakket motoren i de ti første sekundene, et problem også E85 hadde ‒ men ikke bensinen.

De demonterte motoren etter seks måneder, og inspiserte alle relevante deler. De fant ingen uregelmessigheter eller skader, men oppdaget at innsuget som kan få noen rustlignende skader ved bruk av E85 hadde mye mindre slik ved bruk av M56. De tror at det skyldes at bilen ble kjørt en del på bensin før de startet testen.

Motoren var ellers i helt perfekt stand.

Gebart har også oppdaget en annen mulighet under testene. Nemlig å utvikle syntetisk bensin av metanol. Dette er en kjent prosess kalt MTG (Methanol-To-Gasoline) og blitt gjort siden 1980-tallet. Drivstoffkostandene vil være rundt 25 prosent høyere enn ved bruk av ren metanol, men kvaliteten på bensinen vil være svært høy.

I Sverige kan de lage dette ut av skogsrester, noe som gjør den fornybar.

‒ Man kan bruke 100 prosent MTG-bensin i dagens bensinbiler, og det kan forenkle overgangen til et fossilfritt transportsystem ettersom man ikke behøver å vente på at fossilparken skal byttes ut først, sier han.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *