Hjem / Nyheter / Denne er raskere enn formel 1-bilene
Porsche knuste den tidligere rekorden rundt Nordschleife. (Alle foto: Porsche)
Porsche knuste den tidligere rekorden rundt Nordschleife. (Alle foto: Porsche)

Denne er raskere enn formel 1-bilene

Porsche satt en helt ellevill rekord på Nordschleife fredag. Se video!

For både bilførere og bilprodusenter er Nordschleife den hellige ku. Racerbanen på 20,6 kilometer kalles gjerne «Ringen» på norsk, og har også et langt mørkere kjælenavn ‒ «det grønne helvete».

Grunnen er at banen er ekstrem lang, den byr på alt fra skarpe svinger til lange rettstrekninger, og den er totalt utilgivelig. Gjør man en feil under runden er sjansene for at det går skikkelig galt ganske så store.

Og den er åpen for alle. Ja, selv den aller største amatøren kan betale seg gjennom tollen, og kjøre en runde på banen som kun har en kjøreretning. Det er altså en «vanlig» vei også.

Miksen av det hele gjør at bilprodusentene valfarter til Ringen, hvor de forsøker seg mot tidsrekorder i diverse klasser.

Porsche har den beste for gatelovlig biler. Etter at Lamborghini Huracán slo tiden til en Porsche 918 Spyder tilbake i 2016, stilte tyskerne opp med en Porsche 911 GT2 RS i fjor høst. Med den lokale føreren Lars Kem bak rattet ble bilen klokket inn på 6:47,25 minutter rundt banen på 20,6 kilometer, ett sekund raskere enn den tidligere rekorden til Radical SR8 LM.

Men flere biler har kjørt raskere enn dette. Da snakker vi om racingspekket biler som ikke er lov til å kjøre på vanlige veier med.

Den aller raskeste har vært tyske Stefan Bellof som kusket en Rothmans Porsche 956 C rundt banen på 6:11,13 minutter 28. mai 1983. Tyskeren døde tragisk nok kun 27 år gammel på Spa-Francorchamps i 1985, og han var da regnet som et av de største motorsporttalentene.

Rekorden hans levde i 35 år og 31 dager.

Fredag hadde nemlig Porsche tatt med seg en Porsche 919 Hybrid Evo til Nordschleife, og de skulle prøve seg på rekorden rundt banestrekket som måler 20,8 kilometer.

Føreren skulle det heller ikke stå på. Timo Bernhard har vunnet fem 24-timersløp på Nürburgring, vunnet Le Mans to ganger og er regjerende langdistanse-verdensmester. Og han er en stor fan av Bellof.

Faktisk var Bellof et så stort forbilde for Bernhard at da han kjørte et løp på Spa-banen i 2015 ‒ 30 år etter den tragiske ulykken ‒ hadde han et hjelmdesign med de berømte signaturfargene svart-rødt-gull som en hyllest.

‒ For meg er Stefan Bellof en gigant. Nå har jeg enda større respekt for rekorden hans etter jeg har kjørt en bil med dagens teknologi, sier Bernhard.

Den offisielle rekorden før fredag lød på 6:43,22 satt av en McLaren P1 XP1 LM Prototype på banestrekket som måler 20,6 kilometer, og både den og Bellofs måte bite skikkelig i grusen.

‒ Evo’en var perfekt satt opp og jeg har kjørt min beste runde. Takket være det aerodynamiske marktrykket kunne jeg ha full gass i seksjoner jeg aldri har drømt om var mulig tidligere. Og jeg er jo ganske kjent på banen, men i dag lærte jeg banen på en helt ny måte, sier han.

Det gikk altså unna.

Virkelig unna.

For Bernhard og 919 Hybrid Evo ble klokket inn på ufattelige 5:19,55 minutter, og knuste den tidligere rekorden til sitt forbilde med hele 51,58 sekunder. Gjennomsnittshastigheten rundt Ringen blir dermed på like ufattelige 233,8 km/t.

‒ Dette er stort både for meg og teamet, og 919-programmet er toppen av kransekaka, sa Bernhard da han kløv ut av bilen.

Dere tenker kanskje; «pøh, en formel 1-bil hadde gjort dette mye raskere».

Men det er sletts ikke sikkert.

Og som vi skrev i tittelen ‒ denne bilen er raskere enn formel 1-bilene. Og det er ikke en lokketittel.

9. april ‒ og pussig nok på Spa-banen ‒ satte nemlig en Porsche 919 Hybrid Evo kjørt av Neel Jani en ny banerekord som lød på 1:41,770 minutt. Så hvem hadde den forrige?

Jo, formel 1-føreren Lewis Hamilton satt den gamle under fjorårets kvalifisering til formel 1-løpet Belgias Grand Prix og som lød på 1:42,553 minutt. 919 Hybrid Evo var altså 0,783 sekund raskere enn Mercedes’ formel 1-bil.

Det hadde du neppe trodd!

Evo-versjonen av 919 Hybrid er basert på den samme bilen som har vunnet langdistanse-VM både i 2015, 2016 og 2017, men under vinteren har de frigjort den fra noen av restriksjonene den hadde i forhold til FIA-reglementet, og dermed yter hybrid-drivverket nå hele 1.160 hestekrefter.

Bilen har noe så spesielt som en V4 2-liters turbomotor, og har også to systemer som høster energi fra henholdsvis bremsene og eksossystemet. Forbrenningsmotoren driver bakhjulene, mens elmotoren driver forhjulene.

FIA-reglementet begrenser hvor mye drivstoff der er lov å bruke, og dette gjorde at V4’eren vridde ut rundt 500 hestekrefter. Denne har Porsche fjernet, og nå leverer den 720 hestekrefter.

I tillegg har tyskerne fjernet begrensningen på elmotoren, som har gått fra 400- til 440 hestekrefter.

Legger vi til at bilen kun veier 849 kilo og har fått 50 prosent mer marktrykk grunnet større frontdiffuser og bakvingen enn tidligere, så skjønner vi hvilket monster dette er.

Men den går ikke bare fort i svingene. Toppfarten under den vanvittige runden på Ringen ble målt til 369,4 km/t.

Og det er bare å titte på videoen under for å se hvor drøyt dette egentlig er. Man blir nervøs bare å se på!

Ta bildet opp i full skjerm, på med lyden og hold deg fast. For her går det virkelig unna!

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *