Hjem / Nyheter / Denne 1968-modellen har 1.000 hestekrefter
Dette er verdens sprekeste 50-åring, en Dodge Charger med 1.000 hk. (Alle foto: FCA)
Dette er verdens sprekeste 50-åring, en Dodge Charger med 1.000 hk. (Alle foto: FCA)

Denne 1968-modellen har 1.000 hestekrefter

Varsko til alle veteranbilbyggere. Det er en ny konge blant motorene. En som for eksempel passer inn i en Dodge Charger 1968-modell.

Se video og bildegalleri lenger ned.


For å forklare hva vi snakker om kan ting bli litt komplisert, men heng med så kommer vi til den helt sinnssyke konseptmodellen Dodge «Super Charger» med 1.000 hestekrefter litt lenger ned.

Chrysler har noen motorer som kalles for Hemi. Disse ble først utviklet for jagerfly under 2. verdenskrig, men den første generasjonen for bil kom i 1951. Den aller første versjonen har betegnelse 331, og kom blant annet i Chrysler Imperial.

I 1964 kom de med den legendariske 2. generasjonen, og da dukket den aller mest berømte av dem opp ‒ 426 som raskt ble kalt «Elephant».

I 2003 ble 3. generasjon introdusert i en Ram pickup, og det er denne generasjonen som fortsatt gjelder når vi kommer til Hemi-motorer.

Sportsbilen Dodge Challanger kommer for eksempel i to forskjellige djevelske varianter med denne ultrasterke motoren, Hellcat og Demon. Den første vrir ut saftige 717 hestekrefter, og demonen flekser ville 797 hestekrefter. Den motoren har den splitter nye Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye.

Mopar, dele- og tuningselskapet til Fiat Chrysler, kom i 2012 med Mopar 426 Hemi, og denne hadde solide 590 hestekrefter. Vi snakker her om et sett med motor og tilhørende deler, og denne pakken kan kjøpes av bilbyggere.

Men dette blir bare barnemat mot det Mopar nå har presentert under bilutstillingen Sema i Las Vegas. For parrer man en hunndjevel med en demon får man noe helt fryktelig. Vi har til og med et navn på monsteret. «Hellephant».

Denne mammuten vrir ut ufattelige 1.000 hestekrefter, og den er ikke kun laget til bruk i banebiler. Nei, denne er mulig å montere inn i en gatebil også. Vel, ikke på alle.

Mopar sier at motoren og de tilhørende delene er designet for å installeres i biler før 1976, så de retter helt klart blikket mot de som bygger ekstremt sterke veteranbiler.

Og da er vi endelig kommet til det vi egentlig skulle skrive om. En usedvanlig imponerende Dodge Charger fra 1968.

Denne her:

Vi snakker her om 2. generasjon av Charger, en av de mest legendariske bilene som noensinne er laget. Og den kom altså i 1968, og da passer det usedvanlig bra at Mopar har kommet med Hellephant. For en bedre 50-årsfeiring er det vel ikke mulig å få til?

Mopar fant en brukt en til salgs, og kastet seg over den stakkars bilen. Ut med den orginale motoren, og inn med 1.000-hesteren. Faktisk var det ut med det aller meste, og inn med noe nytt.

For de gjort stort sett alt som er mulig å gjøre med en bil, og den har blant annet blitt bredere og fått en drøss med nye utvendige deler. 68’eren har selvsagt arvet ting fra både Hellcat og Demon, og de har gått så langt at vi faktisk finner en eksosstuss fra Alfa Romeo Stelvio på denne. Utrolig!

På innsiden finner vi for eksempel et ratt og seter fra Dodge Viper, girspake (6-trinn manuell kasse), startknapp og diverse andre deler fra Dodge Challenger SRT Hellcat og dørmatter fra Dodge Charger SRT.

Så når vi sier alt, mener vi faktisk det. Dette må være verdens mest moderne 68-modell.

Selv fargen er moderne og kommer fra et annet kontinent. Bilen er i grå «De Grigio», en farge kjent fra europeiske biler fra Ferrari, Lamborghini og til og med BMW.

Her er en video slik at du kan studere den enda mer inngående. Husk at vi byr på flere bilder helt nederst.

Dodge «Super Charger» er altså en herlig miks av det meste, og må være verdens sprekeste 50-åringen.

Så veteranbilbyggere i Norge har noe å strekke seg etter. De kan jo begynne med å bestille motorsettet Hellephant. Mopar opplyser at leveringene begynner på nyåret, så det er bare å begynne planleggingen.

Prisen vet vi ikke, men det koster som kjent å være konge.

Men nå til det aller viktigste. Nemlig bildene:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *