Hjem / Nyheter / Den første Land Rover endelig funnet
Dette er en av tre opprinnelige Land Rover fra 1948. (Alle foto: Land Rover)
Dette er en av tre opprinnelige Land Rover fra 1948. (Alle foto: Land Rover)

Den første Land Rover endelig funnet

Det har vært et mysterium i mange år. Hvor er det blitt av bilen som introduserte Land Rover for resten av verden for eksakt 70 år siden?

Land Rover går inn i et svært spesielt år. For i 2018 er det nemlig 70 år siden bilprodusenten kom med sine aller første biler, og det skal selvsagt feires gjennom hele året.

Annonse

Og innledningen av feståret kunne ikke blitt bedre.

For en av de tre prototypene som lanserte Land Rover som et merke under Amsterdam Motor Show i 1948, og som forsvant fra veiene på 1960-tallet har dukket opp igjen.

Bilen som er en «Serie 1» ble først bygd som en eksperimentell modell tidlig i 1948, før den ble utstyrt med nye produksjonsklare deler senere på året. Den fant altså veien til Amsterdam som en av tre prototyper det samme året.

Bilen sto deretter lagret og muligens utstilt fram til 1955, før den da ble registrert for første gang med nummeret SNX 910.

I 1961 ble det solgt til en ny eier, og forflyttet seg deretter en rekke steder i Storbritannia før den endte i Wales i 1968. Da forsvant den også fra veiene.

Så ble den solgt til en ny eier i 1988, og forsvant helt fra kartet.

Men i 2016 ble den oppdaget i en hage bare noe kilometer utenfor Solihull, hvor den opprinnelig ble produsert.

«Den tapte sønnen» var altså funnet, og da var ikke veien til Jaguar Land Rover Classic lang. Det er de i Land Rover som restaurerer gamle biler, og som faktisk har en egen avdeling rundt de aller første «Serie 1»-modellene som de restaurerer for kunder.

Teamet kastet seg selvsagt sporenstreks over den historiske bilen.

‒ Denne Land Rover er et uerstattelig stykke bilhistorie i verden, og er så historisk viktig som «Huey», den første preproduksjonen Land Rover, sier Tim Hannig, direktør hos Jaguar Land Rover Classic.

Han sier at det er et møysommelig arbeid.

‒ Den begynner sin sympatiske restaurering her på Classic Works, og vi kan være sikre på at den settes sammen igjen akkurat som den er ment å være, sier han.

Han sier at dette er en perfekt måte å starte Land Rovers 70-årsjubileum på.

‒ Det er noe sjarmerende rundt det faktum at denne bilen nøyaktig for 70 år siden gjennomgikk de siste justeringene mens den ble klargjort for Amsterdam Motor Show ‒ hvor verden for første gang så de linjene som alle nå gjenkjenner som Land Rover, sier Hanning.

Her er et lite klipp med bilen:

Ettersom dette var en prototype har den flere spesielle produkter som produksjonsmodellene ikke fikk. For eksempel tykkere aluminiumspaneler, et galvanisert chassis og et avtagbart bakre tak. Størstedelene av komponentene vil bli bevart, inkludert den originale lysegrønn lakken som ble brukt i 1948.

Den historiske bilen ledet an i en sammenhengende produksjon av Serie 1 til Defender i hele 67 år på fabrikken i Solihull.

Land Rover er i dag eid av Jaguar Land Rover, som på sin side er eid av indiske Tata. De har produksjonslokaler rundt i verden, og lager modeller som Defender, Discovery, Freelander, Range Rover-modellene Velar, Sport og Evoque.

De vil også lansere en jubileumsutgave av Defender som kommer i opp mot 150 eksemplarer. Disse blir utstyrt med V8-motorer på hele 405 hestekrefter, og gjør 0-100 km/t på solide 5,6 sekunder.

Jubileumsmodellen hedrer Series III Stage 1 V8 fra 1979 og 50-årsjubileumsmodellen som er veldig ettertraktet blant samlerne i dag.

Og du tror kanskje at Land Rover nå gir disse moderne linjer? Tro om igjen.

Slik ser den nemlig ut.

Og slik er altså den aller første prototypen som dukket opp akkurat i tiden til å kunne feire 70 år.

Ganske like, ikke sant?

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *