Hjem / Nyheter / Den flyvende Kitty
Cora er intet mindre enn en flyvende taxi. Og den testes nå ut på New Zealand. (Foto: Kitty Hawk)
Cora er intet mindre enn en flyvende taxi. Og den testes nå ut på New Zealand. (Foto: Kitty Hawk)

Den flyvende Kitty

Selskapet heter Kitty Hawk, men dette er ikke en kattepus. Det er en flyvende taxi. Som snart er en realitet. Se video.

Det finnes veldig mange som sysler med flyvende taxier for tiden, og kappløpet er for lengst i gang. Men det er ikke alle som har en skikkelig tungvekter bak seg, noe Kitty Hawk definitivt har.


For bak den flyvende drømmen står ingen ringere enn Larry Page. Hvem, spør kanskje du?

Jo, det er mannen som var med på å starte selveste Google, og som er administrerende direktør for Alphabet. Så hva er Alphabet da?

Det er morselskapet til Google, og altså det aller øverste selskapet i Google-strukturen.

Så bak Kitty Hawk står altså en av de aller mektigste mennene i forretningsverden, og som vet hvordan man får ting til.

Administrerende direktør for Kitty Hawk er en annen tidligere Google-sjef, Sebastian Thrun. Tyskeren ledet blant annet avdeling X i Google, hvor de utviklet selvkjørende biler, brillene Google Glass og andre framtidige ting.

De to jakter altså nå på drømmen om flyvende taxier.

Den drømmen er nå kommet så langt at de har en prototype kalt Cora som testes ut i New Zealand.

De startet opp med et fly som de kalte Zee.Aero, men fant heldigvis ut at det navnet ikke fungerte noe særlig. Så nå som de har kommet relativt langt i utviklingen er navnet Cora, og dette er en kombinasjon av fly og helikopter som så mange andre også satser på.

Det elektriske flyet tar altså av som et helikopter, og i luften flyr det som et fly. Et såkalt VTOL-fly.

Rekkevidden er satt til rundt 100 kilometer, og det er designet for to personer. Og nevnte vi at det er selvflyvende? Man trenger verken pilotsertifikat eller en pilot. Det er bare å sette seg inn, og Cora fikser resten av seg selv.

Flyhøyden er satt fra 152 meter til 914 meter, og de 12 propellene sørger for at maks hastighet på 180 kilometer i timen.

Sikkerheten skal også være ivertatt, og propellene fungerer uavhengig av hverandre. Så om en stopper fungerer fortsatt de 11 andre. Den har også tre flycomputere, og om en streiker sørger de andre for en sikker ferd.

Om alt skulle svikte, så er den også utstyrt med en god, gammeldags fallskjerm som sørger for en myk landing.

Kitty Hawk har innledet et nært samarbeid med myndighetene på New Zealand, og de har akkurat fått til en avtale som skal lede til kommersielle flyvende taxier innen tre år på øya.

Så det begynner faktisk å nærme seg, men så har de også dårlig tid.

For som sagt er det mange om beinet.

Vi så nylig Pal-V som viste fram sin flyvende bil. Volvos eiere Geely kjøpte for ikke så lenge siden opp selskapet Terrafugia. Joby Aviation annonserte i forrige måned at de hadde dratt inn 700-800 millioner i investeringsmidler. Intel-sjef Brian Krzanich har snakket om en flyvende bil kalt Volocopter. Lilium har holdt på en stund, og har også dratt inn mange hundre millioner i støtte til sine flyvende taxier. Og vi har flygigantene Airbus og Boeing som begge sysler med disse flyvende taxiene.

Og det er bare noen av de som driver på med dette for tiden.

Så dette er mer enn en fjern framtidsdrøm. Det er faktisk snart en realitet.

Det er bare å se Cora fly her om du ikke tror oss:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *