Hjem / Forbruker / De beste og verste bilgarantiene
Kia har den beste nybilgarantien i Norge, noe de også hadde i 2015 og 2016. (Foto: Kia)
Kia har den beste nybilgarantien i Norge, noe de også hadde i 2015 og 2016. (Foto: Kia)

De beste og verste bilgarantiene

Fire merker peker seg ut med svært gode nybilgaranti, mens flere veldig populære biler henger etter.

For femte gang har Forbrukerrådet sammenlignet bilgarantier, og denne gang har de gått gjennom vilkårene til 31 bilmerker. Og det settes stadig nye rekorder, noe som betyr at forbrukerne får bedre garantivilkår å forholde seg til.

Annonse

Sørkoreanske Kia toppet tabellen i både 2015 og 2016, og hviler åpenbart ikke på laurbærene. For også for 2018 er de kåret til den beste garantiristen, med en ny solid rekord.

Kia soper inn hele 14,40 poeng via en rekke kriterier, og er 0,90 poeng foran de italienske merkene Fiat og Alfa Romeo som deler andreplassen.

‒ Kia har siden 2010 gitt 7-års fabrikkgaranti på alle sine modeller i Europa, noe som gir en ekstra trygghet til våre kunder. Vi har ytterligere forbedret våre vilkår siden forrige undersøkelse, blant annet får kunde lånebil ved garantireparasjon. Garantien følger bilen og videreføres til neste eier om bilen selges, forklarer Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

Alfa Romeo og Fiat har samme eier i Fiat Chrysler Automobiles (FCA), og de overtok importøransvaret fra RSA for noen år siden. FCA Norge tilbyr voksne 7 år/200 000 kilometer nybilgaranti, gratis lånebil ved reparasjoner, full garanti på alt ekstrautstyr montert i Norge og en ledende veihjelp-ordning.

13,50 poeng som de to landet på er nærmere to poeng mer enn Kias vinnersum i 2016, og de beste byr nå på gode vilkår.

Det siste merket som krøp over den magiske 10 poenggrensen er DS, det franske merket som har skilt seg fra Citroën og som nå står på egne hjul. Forbrukerrådet har denne gang sammenlignet garantiene for merkene som solgte 50 biler og mer i fjor, mens grensen tidligere gikk på 100 biler. Dermed er DS også inne på oversikten, sammen med Alfa Romeo, Smart og Jaguar. DS endte på solide 10,25 poeng.

Fem merker oppnådde mellom 7- og 10 poeng, og oppnår benevnelsen «meget gode garantivilkår». Peugeot (9,75), BMW (9,05), Mini (9,05), Hyundai (7,60) og Mitsubishi (7,25).

Sju merker fikk mellom 6- og 7 poeng, noe som betyr «gode garantivilkår». Og nå dukker det også opp flere av de som selger mye.

Mercedes-Benz tar 10. plassen med 6,85, deretter følger Citroën (6,75), Lexus (6,75), Opel (6,70), Tesla (6,50), Toyota (6,45) og Volvo kniper den aller siste plassen på plussiden med 6,30 poeng.

Etter svenskene på 16. plassen er det et vakuum, og Smart og Suzuki følger med 4,65 poeng. Alt under 6 poeng er «middels» og deretter følger «svakest» under 4 poeng.

I tillegg til Smart og Suzuki finner vi Audi, Skoda og Volkswagen med 4,45 poeng. Alle de tre tilhører Volkswagen-gruppen. Det siste merket i «middels»-gruppen ble Honda med 4,15 poeng.

Hele ni merker er i «svakest»-kategorien, og nå snakker vi om under 4 poeng. Altså over 10 poeng dårligere enn Kia, og disse har åpenbart en jobb å gjøre på garantifronten.

På 23. plass er Renault med 3,70 poeng. Deretter følger Ford (3,45), Nissan (3,25), Mazda (3,00), Porsche (2,90), Subaru (2,90), Jaguar (2,45), Land Rover (2,45) og helt nederst Dacia med kun 2,20 poeng.

Et merke som kanskje noen savner er Jeep, men de endte kun på 48 solgte biler i 2017. Dermed var de to fra å komme seg inn på listen til Forbrukerrådet.

En ny ting som bileierne har fått smertelig erfare de siste årene er bremseskivene. Rust på bremseskivene. Svært mange får seg en ekstraregning på mange tusen kroner på grunn av dette, noe som også er tatt med som vilkår i årets undersøkelse.

Citroën har nå bakt inn dette, og slår dermed følge med DS, Peugeot, Mitsubishi, Volvo, Mazda og Subaru som alle dekker dette via nybilgarantien.

Norges tre mest solgte merker i 2017, Volkswagen, Toyota og BMW, dekker det altså ikke.

Om du er på jakt etter en ny bil, er garantien viktig. Hos Forbrukerrådet kan du lese mer detaljert om alle de 31 merkene og hva de dekker og ikke dekker gjennom nybilgarantien. Her er lenken.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag. Men det finnes unntak. (Foto: Dekkmann)

Nei, piggdekkene må ikke av første mandag etter påske

Regelen sier at piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag. Men det finnes unntak. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *