Hjem / Nyheter / Daimler håvet inn 24 millioner kunder
Daimler har nå 24,4 millioner kunder som benytter seg av mobilitetstjenester. (Foto: Daimler)
Daimler har nå 24,4 millioner kunder som benytter seg av mobilitetstjenester. (Foto: Daimler)

Daimler håvet inn 24 millioner kunder

Nesten i det stille har den tyske giganten Daimler bygd seg opp en brukerbase på 24 millioner kunder rundt mobilitets-tjenester.

Ordet mobilitet kan kanskje være litt vanskelig å forstå når det blir brukt i sammenheng med bilindustrien. Mobilitet betyr som kjent bevegelse, og i bilverden er dette et samlebegrep for å forflytte seg enten ved bruk av kollektiv transport, bil- og sykkeldeling, turdeling eller turbestllinger via taxi-apper som vi blant annet kjenner fra Uber.


Når bilindustrien snakker om mobilitet betyr dette altså andre måter å forflytte foruten det å kjøre egen bil. Kanskje er det noe ironisk at de som jobber med å selge flest mulig biler utvikler tjenester som gjør disse overflødige, men dette er altså et nytt og svært marked som nå er på tur til å åpne seg.

Alle de store produsentene har strategiplaner rundt mobilitet, og noen av planene er virkelig store.

Det er ikke lenge siden vi skrev om Snøhetta som skal designe framtidens «by» i Detroit, hvor Ford skal pusse opp et helt distrikt ‒ noe som inkluderer alt fra infrastruktur som veier, parkering og kollektivtransport til selvkjørende og elektriske biler.

Nye tider skaper også «utenkelige» allianser, som den mellom Mercedes og BMW ‒ de tyske erkerivalene.

Moderselskapene Daimler og BMW-gruppen har nemlig inngått en mobilitetsallianse hvor de eier 50 prosent hver, og som inkluderer alle hovedområdene innen framtidens mobilitet ‒ taxibestilling, bildeling, turdeling, parkering og lading.

Dette innebærer så mange nye tjenester at det nesten er komplett umulig å få en oversikt. Her er selskapene som til nå inngår i den tyske alliansen: moovel, ReachNow, car2go, DriveNow, mytaxi, Chauffeur Privé, Clever Taxi, Beat, ParkNow, Parkmobile, ChargeNow og Digital Charging.

Et helt dusin nye tjenester der altså, og vi begynner å ane hvor stor mobilitetssatsingen egentlig er.

Daimler har sammen med BMW-gruppen en lang rekke nye tjenester. (Foto: Daimler)
Daimler har sammen med BMW-gruppen en lang rekke nye tjenester. (Foto: Daimler)

‒ Vi gir full gass framover i overgangen til å bli en mobilitetsleverandør, sier administrerende direktør Klaus Entenmann i Daimlers finansielle avdeling.

‒ I 2019, da som Daimler Mobility AG, understreker vi ambisjonen med et nytt navn. Mobilitetssamarbeidet med BMW er en del av mobilitetsstrategien vår, legger han til.

Mobilitet er altså i startgropa, og hvor gedigent potensialet er visers Daimlers brukerbase.

Nesten i det stille har tyskerne bygd seg opp en brukerbase på 24,4 millioner kunder per 30. juli 2018, og disse har gjennomført 95,3 millioner transaksjoner. Brukerbasen har gått opp 64 prosent siden i fjor, og Daimlers tjenester er nå på plass i 110 byer over hele verden.

Den tyske giganten fortsetter å kjøpe seg opp i nye selskaper, og er nå blant annet inne i Flixbus, Turo, VIA og Careem.

Og det er nesten ikke grenser for hvilke tjenester som er mulig å tilby.

Et veldig godt eksempel er noe som heter Blacklane som også Daimler er inne i. Dette er et såkalt «start up»-selskap startet opp i Berlin, og er en chauffeur-tjeneste som nå har kommet til 50 land og 260 byer.

Blacklane lar deg passere flyplasskøen og komme deg kjapt inn i en av de svarte bilene. (Foto: Daimler)
Blacklane lar deg passere flyplasskøen og komme deg kjapt inn i en av de svarte bilene. (Foto: Daimler)

Det som gjør Blacklane spesielt er en ny tjeneste kalt Blacklane PASS som står for Premium Airport Services & Solutions. Dette er en flyplasstjeneste som nå er tilgjengelig på 500 flyplasser rundt i verden inkludert Oslo, og er en skikkelig go’bit for de rike som er lei køen. For 100 dollar per person og tjeneste, er det mulig å komme seg unna køen i sikkerhets- og passkontrollen både ved ankomst, avreise og flybytte. For 50 dollar ekstra kommer du også inn i en businesslosje.

En annen nyhet involverer moovel, en taxi-app. I USA har nå Daimler åpnet for å betale slike turer med Google Pay, noe som betyr at du kun trenger å tappe Andoid-telefonen mot betalingsterminalen og turen er betalt.

Daimler utvikler også selvkjørende tjenester sammen med blant andre Bosch, og de vil i 2019 ha selvkjørende busser og biler på automatiserte ruter i California. Målet er at tjenester som car2go, mytaxi og moovel alle skal jobbe sømløst sammen en gang i framtiden.

Man skulle kanskje tro at Daimler har glemt å selge biler opp i alt dette, men det har de selvsagt ikke. I løpet av årets første sju måneder solgte de 1,35 millioner nye biler, og de har aldri solgt flere biler i den perioden enn nå.

De selger altså flere biler enn noen gang på samme tid som de stadig får flere mobilitetskunder, så det ene går åpenbart ikke utover det andre.

Ja, det er forvirrende tider.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *