Hjem / Nyheter / Corolla tilbake, Auris forsvinner
Toyota Corolla gjør nå et skikkelig comeback i Norge. (Foto: Toyota)
Toyota Corolla gjør nå et skikkelig comeback i Norge. (Foto: Toyota)

Corolla tilbake, Auris forsvinner

Verdens mest solgte bil er Toyota Corolla. Og det skal varianten Auris også hete i 2019.

Det er mye som er forvirrende i bilverden, og en ting er alle de forskjellige navnene på tilnærmet samme modeller.


Opel har gått enda lenger, og i Storbritannia er det ingenting som heter Opel. Der borte er det tyske merket like godt kalt Vauxhall.

Toyota er heller ikke noe unntak når det kommer til navn og modeller, og Corolla/Auris er et godt eksempel.

Corolla kom for 52 år siden, og har siden den gang rukket å bli verdens mest solgte bil. Toyota solgte 610.000 slike biler i første halvdel av 2018, mens den nest mest solgte globalt sett var Ford F-serien (pickup) med 536.000 biler. Dette viser statistikk fra Focus2move.

Si Corolla til en person, og vedkommende vet garantert hva du snakker om.

Auris er det verre med ‒ selv om mange også vet hva det er.

Den modellen var en slags variant av Corolla da den kom i 2006, og var også bygd på samme plattform kalt E150 som hørte hjemme i C-segmentet.

I Europa ble forvirring enda større da Toyota bestemte seg for å erstatte en av de kompakte modellene av Corolla direkte med Auris, og det kjente merkevarenavnet ble skjøvet ytterligere ut i kulden med kun en sedan-versjon tilgjengelig.

Går du for eksempel inn på toyota.no finner du ikke lenger Corolla blant modellene, men det dukker opp to forskjellige varianter av Auris som selges.

Australia var blant de hederlige unntakene, og der fikk Corolla-navnet leve videre i beste velgående. Auris-modellene ble altså kalt Corolla «down under», og går du inn på toyota.com.au finner du ikke noe som helst som er kalt Auris.

Altså motsatt enn Europa, og ting blir selvsagt unødvendig forvirrende av slike ting.

Nå befinner Toyota seg midt i en moderniseringsfase, noe som inkluderer en ny plattform som modellene skal bygges på. Denne arkitekturen kalles Toyota New Global Architecture (TNGA), og erstatter tre andre plattformer.

Det igjen betyr nådestøtet for Auris-navnet, som blir avlivet når vi kommer inn i 2019.

‒ Det finnes ikke noe bedre tidspunkt enn lanseringen av ny generasjon modeller til å re-introdusere Corolla-navnet for våre C-segment kombi- og stasjonsvognmodeller, sier Johan van Zyl, president og administrerende direktør i Toyota Motor Europe.

Toyota lanserte nylig 12. generasjon av Corolla i Japan. Her Corolla Sport. (Foto: Toyota)
Toyota lanserte nylig 12. generasjon av Corolla i Japan. Her Corolla Sport. (Foto: Toyota)

Bilprodusenten ser altså sitt snitt til å rydde opp når de introduserer tre nye modeller neste år, en 5-dørs kombi, en 4-dørs sedan og en stasjonsvogn. Alle disse kommer altså til å hete Corolla, uansett hvor i verden du befinner deg.

Corolla er altså den mestselgende så langt i år, og toppet også listene i fjor. Da ble det solgt 1,22 millioner Corolla-modeller, mens F-serien endte på 1,07 millioner. Til sammen er det solgt mer enn 46 millioner Corolla-modeller i over 150 land siden 1966, et tall ingen andre biler kan matche.

Men at Corolla nå gjør et solid comeback er ikke den eneste nyheten Toyota har kommet med den siste tiden.

For 2019 blåser opp til å bli et meget godt år for gamle Toyota-elskere. Ikke bare får de Corolla tilbake i ny prakt og med splitter ny hybridteknologi, men jaggu gjør ikke en annen legendarisk modell også comeback her i landet.

For 13 år siden forsvant nemlig Camry i solnedgangen, og har ikke vært sett siden. Vel, iallfall ikke i Norge.

For den har levd sitt eget liv i diverse andre land, og senest i fjor ble den 7. generasjonen av modellen lansert.

Den 8. generasjonen skal også bygges på TNGA-plattformen med en ny hybridløsning, og er klar i 2. kvartal neste år.

Også Camry returnerer til Norge neste år. Her er den nye hybridvarianten. (Foto: Toyota)
Også Camry returnerer til Norge neste år. Her er den nye hybridvarianten. (Foto: Toyota)

Og den finner også veien til Vest-Europa og Norge, og dermed blir det også et gjensyn med Camry på norske veier.

På toppen av dette relanserer også Toyota sportsbilen Supra neste år, 17 år etter at også den red inn i solnedgangen.

Vi får håpe at alt dette ikke blir for mye for de mange nostalgiske Toyota-elskerne rundt om i landet.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *