Hjem / Nyheter / Civic Type R tar rekord etter rekord
Honda Civic Type R er lynrask, og setter rekord etter rekord. (Begge foto: Honda)
Honda Civic Type R er lynrask, og setter rekord etter rekord. (Begge foto: Honda)

Civic Type R tar rekord etter rekord

Honda Civic Type R har satt seg et tøft mål. Den jakter nemlig banerekorder på fem forskjellige baner, og fire er allerede i boks.

Noe av det første Honda gjorde når de kom med den nye Civic Type R i fjor var å sende den av gårde til verdens mest berømte racerbane, Nürburgring Nordschleife. De ville finne ut hvor raskt den egentlig var.


Og hissigproppen med 320 hestekrefter skuffet ikke, og satte ny runderekord for serieproduserte forhjulsdrevne biler med 7:43,8 minutter ‒ en meget habil tid.

Men det er flere rekorder å slette.

For den forrige Civic Type R tok nemlig seg en aldri så liten turné i 2016, og satte nye rekorder for forhjulsdrevne og serieproduserte biler på banene Estoril, Hungaroring, Silverstone og Spa-Francorchamps.

Disse er det nå på tide å få slettet.

Honda varmet først opp med en helt ny bane, Magny-Cours i Frankrike. Og Civic Type R skuffet ikke, og innkasserte sin første rekord for 2018.

Deretter har rekordene falt som fluer.

Bilen har satt ny rekord på Silverstone i England, på Spa i Belgia og nå sist på Estoril-banen i Portugal.

Der hadde Honda sikret seg ved å hente inn den rutinerte føreren Tiago Monteiro, som blant annet har kjørt formel 1. Og portugiseren sviktet ikke, og gjorde unna den 4,2 kilometer lange banen på 2:01,84 minutter.

‒ Vi kom hit for å sette ny banerekord, men det er ikke så enkelt som det høres ut som. Du må være superoffensiv slik at du kan angripe banen, og den nye Honda Civic Type R er så kraftfull og balansert at du får selvtillit, sier han.

‒ Og det ble ny rekord. Eller, vi smadret den tidligere rekorden, legger han til.

Den nye Civic Type R har høstet mye skryt etter at den kom i fjor, og innkassert priser som «årets bil» hos selveste Top Gear, «beste ytelsesbil» i kvinnenes årets bil-utdeling i World Car Awards og prisen for «beste utenlandske kompakte sportsbil» hos gjengen i det tyske magasinet Sport Auto.

Den er en del av den 10. generasjonen Civic, den største oppdateringen Honda noensinne har gjort rundt den populære modellen. Den japanske produsenten presenterte Civic for første gang i 1972, og den nåværende modellen er både bredere, lengere og lavere enn tidligere.

Type R kommer i snitt annen hver gang, og er nå inne i sin femte modellvariant.

Rekorden på Estoril var altså den fjerde banerekorden til Civic Type R så langt ut år, og nå mangler de kun Hungaroring i Ungarn. Det er vel mye som tyder på at de innfrir der også, spesielt når vi vet hvem som skal ratte bilen i det siste rekordforsøket ‒ tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button. Så mye rart skal skje om det ikke blir fem av fem, og totalt seks banerekorder for Civic Type R.

En annen tidligere mester, BTCC-mesteren Matt Neal, satt bak rattet under rekordforsøket på Silverstone. Her kan du se han sette ny rekord:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *