Hjem / Nyheter / Citroën viser endelig en hybrid
Dette blir den første hybriden til Citroën, C5 Aircross Hybrid. (Foto: Citroën)
Dette blir den første hybriden til Citroën, C5 Aircross Hybrid. (Foto: Citroën)

Citroën viser endelig en hybrid

Franske Citroën kommer ikke med færre enn seks nye modeller de kommende to årene, og vil komme med en hybrid av det kommende flaggskipet C5 Aircross.

De fleste har fått med seg at Citroën sammen med Peugeot og DS skal elektrifisere samtlige modeller innen 2025, noe som betyr at det vil komme nye modeller både som hybrid og elbiler.

De befinner seg midt i en ny fornyingsfase, og har allerede kommet med nye modeller av C3, C4 Cactus og C3 Aircross, i tillegg til at de har vist fram den nye C5 Aircross i Kina.

Nå har tiden kommet til Europa, hvor Paris Motor Show starter 2. oktober. Der får vi også «verdensdebuten» til C5 Aircross (ja, den som er vist i Kina), og kanskje enda mer spennende ‒ C5 Aircross Hybrid Concept.

Den blir merkets aller første PHEV, en plug-in hybrid, og skal føre Citroën inn i den nye tiden. Innen 2023 skal 80 prosent av modellutvalget ha et elektrifisert valg, og to år senere skal det være mulig å få alle modellene som enten hybrid eller ren elbil.

Bilen skal lanseres tidlig i 2020, og markerer starten på satsingen rundt LEV-bilene, Low Emission Vehicle. Etter dette skal Citroën komme med minst en LEV-bil hvert år.

Bilen vil kunne kjøres i en LEV-modus, og har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Bilen blir utstyrt med en 180 hestekrefters sterk bensinmotor og den nye e-EAT8 automatiske girkassen, og elmotoren er på 80 kW. Til sammen vil C5 Aircross Hybrid Concept yte 225 hestekrefter, og den skal kunne kjøre på strøm helt opp til 135 km/t.

Forbruket er like imponerende. Produsenten opplyser at det ligger på 0,2 liter på mila, og CO2-utslippet ligger under 50 g/km.

Men først i rekken er en ny C5 Aircross, flaggskipet blant SUV-modellene.

Den er 450 centimeter lang og en bakkeklaring på 23 centimeter, og fører designspråket vi har sett på de siste modellene videre. Citroën kaller dette «Inspirert av deg», og franskmennene har med Aircross prøvd å bygge bilene på med «harmoniske proporsjoner og myke linjer».

Som vanlig med Citroën kan kundene velge mellom en drøss med forskjellige utvendige kombinasjoner, nærmere bestemt 30 varianter, og flaggskipet byr også på noen tekniske nyvinninger.

De presenterer for første gang noe de kaller Progressive Hydraulic Cushions for hjulopphenget, og modell får også som den første noen avanserte komfortseter. Dette skal i sum utlikne humper og dumper i veibanen, og gjøre kjøreturen enda mer komfortabel.

I utgangspunktet er bagasjerommet på 580 liter, men det er mulig å konfigurere baksetene på tre måter og som maksimalt gir et bagasjerom på 720 liter.

Den er selvsagt proppet med store skjermer og ny teknologi, inkludert Highway Driver Assist som lar bilen kjøre autonomt på nivå 2 samt seks avanserte tilkoblingsmuligheter og trådløs mobillading.

Motoralternativene er ifølge Citroën både bensin og diesel, og strekker seg fra 130 hestekrefter til 180 hestekrefter og en ny 8-trinns automatkasse.  

Slik ser hybridmodellen ut innvendig:

Men det er ikke bare nyheter å finne på messen.

For de mer nostalgiske anbefales det også en tur innom Paris Motor Show. For Citroën lader opp til 100-årsjubilumet neste år (grunnlagt 1919) og tar med seg en rekke historiske biler.

Da får du sikkert også et gjensyn med «Padda», Citroën DS som kom helt tilbake i 1955.

Den hadde en aerodynamikk verden aldri hadde sett før, et futurisk design og var fullstappet av ny teknologi.

Padda tok Citroën inn i en ny tid, litt som C5 Aircross Hybrid Concept nå vil gjøre.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *