Hjem / Nyheter / Citroën-valg er dårlig nytt for Østberg
Mads Østberg er ikke en av de to førerne som Citroën satser på neste år. (Begge foto: Citoën)
Mads Østberg er ikke en av de to førerne som Citroën satser på neste år. (Begge foto: Citoën)

Citroën-valg er dårlig nytt for Østberg

Franske Citroën har signert to nye hovedførere til neste års rally-VM, og dessverre er ikke Mads Østberg blant dem.

Citroën-teamet har hatt en tung sesong så langt, og det har vært mye fokus på det utenomsportslige. Det hele toppet seg da de like godt sparket Kris Meeke fra laget. Begrunnelse: Han var for farlig både for seg selv, for kartleseren og for tilskuerne. Wow!


Dette åpnet døra for Mads Østberg, som deretter har fått muligheten til å vise hva han er god for.

Men nordmannen har ikke funnet helt ut av bilen, og resultatene har stort sett uteblitt. Unntaket er Rally Finland hvor han tok en sterk 2. plass, men ellers har han notert seg for en 5. plass, en 6. plass, en 8. plass, en 23. plass og et brutt løp.

Disse resultatene har åpenbart ikke overbevist Citroën-teamet, som nå har annonsert begge hovedførerne foran neste års rally-VM.

Allerede i september var det klart at den suverene Sébastien Ogier returnerer til laget han startet for. Franskmannen debuterte for Citroën i WRC i 2008, og gjorde det like godt med å vinne den første fartsprøven han kjørte.

Ogier signerte deretter for Volkswagen i 2012, og ble verdensmester fem år på rad fra 2013. I fjor gikk han så over til Ford, som han også kjører for nå. Ogier er på 2. plass med to VM-runder igjen, kun sju poeng bak Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, Thierry Neuville.

Nå er også den andre hovedføreren til Citroën klar.

Og det blir verken Østberg eller Craig Breen, den andre «faste» føreren til Citroën etter at Meeke forsvant.

De har nemlig bitt seg merke i en lovende finlender som har imponert i en Toyota denne sesongen, Esapekka Lappi. Den 27 år gamle føreren har kun kjørt 19 WRC-runder så langt i karrieren, men holder en imponerende 4. plass i VM-sammendraget. Lappi har tre 3. plasser som beste plasseringer i 2018.

‒ Vi ville ha to konkurransedyktige par til neste sesong, og med Esapekka får vi det, sier teamsjef Pierre Budar.

Dermed er Østberg ute av hovedgruppen til Citroën, og må sammen med kartleser Torstein Eriksen finne seg et nytt team om han har ambisjoner om å kjøre en full WRC-sesong i 2019.

En som har funnet seg et nytt team er den utstøtte Meeke.

Han har nemlig overtatt setet til Lappi i Toyota, som fra før av har den lynraske men også ustabile Ott Tänak i stallen. Estlenderen har vunnet fire av rundene i år (flest av alle), men har også rotet fælt i noen andre. Dermed er han på 3. plass i sammendraget, og har 21 poeng å hente inn på Neuville.

Heller ikke Andreas Mikkelsen har fått det helt til å fungere denne sesongen, og årets beste resultat kom allerede i den 2. runde i Sverige hvor han ble nummer tre. Oslo-mannen er på 6. plass i VM, hele 103 poeng bak lagkameraten helt på toppen.

Uansett så blir neste VM-runde eksra spennende for oss nordmenn.

Da returnerer nemlig Petter Solberg tilbake til rallysirkuset, og skal promotere den nye Volkswagen Polo GTI R5 som tyskerne tilbyr til private team.

Solberg stiller dermed ikke i WRC-klassen, og har ingen muligheter til å kjempe om totalseieren. Men det blir uansett spennende å se hva verdensmesteren fra 2003 får til under Rally Katalonia neste helg.

Årets siste VM-runde er Rally Australia som starter 15. november.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *