Hjem / Ikoner og legender / Bygger verdens vakreste elbil
Ingen tvil, Jaguar E-Type Zero er verdens vakreste elbil. (Alle foto: Jaguar)
Ingen tvil, Jaguar E-Type Zero er verdens vakreste elbil. (Alle foto: Jaguar)

Bygger verdens vakreste elbil

Det er vanligvis et sjansespill å kalle noe eller noen for verdens vakreste. Men ikke denne. Jaguar E-Type kommer nemlig nå i elektrisk drakt.

I fjor gjorde den klassiske avdeling til Jaguar noe som skulle vise seg å få uante konsekvenser. De bestemte seg nemlig for å ta bilen som er så vakker at den har vært utstilt på Museum of Modern Art i New York City og gjøre den om til en elbil.


De løftet dermed teknologi fra den kommende elbilen Jaguar I-Pace over i en E-Type serie 1,5 Roadster fra 1968, og plasserte motoren der hvor E-Type hadde sin 3,8-liters med triple forgassere og batteripakken sånn cirka der girkassen var.

Elbatteriet de puttet inn var på 40 kWh, og bilen fikk nærmere 300 hestekrefter. Den hypermoderne klassikeren endte opp med å veie 46 kilo mindre enn originalen.

De kalte den for E-Type Zero.

Jaguar E-Type har vunnet uttallige kåringer opp gjennom årene, og el-varianten er akkurat like vakker. (Foto: Jaguar)
Jaguar E-Type har vunnet uttallige kåringer opp gjennom årene, og el-varianten er akkurat like vakker. (Foto: Jaguar)

Og tilbakemeldingene var euforiske.

Jaguar Land Rover ble åpenbart tatt på senga, og vi kan bare tenke oss at E-Type Zero har vært tema på et og annet møte i etterkant av stuntet.

‒ Vi er overveldet over de positive reaksjonene som Jaguar E-Type Zero Concept har fått det siste året. Å sikre gleden rundt det å eie en klassiker i framtiden er viktig for Jaguar Classic, sier Tim Hannig, leder av Jaguar Land Rover Classic.

‒ E-Type Zero tydeliggjør den fantastiske arven fra Jaguar E-Type, og viser den ekspertisen og de håndverksmessige ferdighetene som er hos Classic Works. Samtidig viser vi Jaguar Land Rovers forpliktelse til å produsere biler med nullutslipp er et kjerneområde i vår virksomhet, også her hos Jaguar Classic.

De går altså til det skrittet at de setter bilen som ble produsert mellom 1961 og til 1968 i ny produksjon, og den skal altså se ut som en serie 1,5-modell ‒ og kjøre som en slik også.

På toppen blir den raskere i akselerasjonen, og altså helt lydløs.

0-100 km/t skal man selvsagt unngå i en slik klassiker, men må du så går det unna på 5,5 sekunder. Ikke verst for en 50-åring!

Interiøret er tilnærmet det samme som i 1968, mens de opprinnelige frontlyktene er skiftet ut med LED-lys av hensyn til energieffektiviteten.

Bilen får en rekkevidde på 270 kilometer, mens ladingen tar rundt seks-sju timer avhengig av laderen.

De som vil ha tak i en slik har to muligheter.

Om du har så usannsynlig flaks at du faktisk eier en original E-Type fra 1. generasjon kan du sende den over til England og få den ombygd. Mest sannsynlig finner du ikke en E-Type i garasjen, så du er løsningen å bestille en ferdig bygd en basert på 1968-utgaven fra Jaguar Classic.

Prisen vet vi ikke, men en slik skjønnhet kan vel ikke måles i penger?

Interessert? Send en epost til zero@jaguarlandrover.com eller besøk www.jaguar.com/classic da vel!

Vi innledet med å kalle denne verdens vakreste elbil. Og vi har historien på vår side.

En som kunne litt om biler var Enzo Ferrari, grunnleggeren av Ferrari. Da han så bilen utbrøt han like godt:

«Dette er den vakrest bilen som noen gang er laget.»

Stjernene på 1960-tallet var enig, og av kjendiser som har eid en E-Type kan vi nevne navn som Steve McQueen (skuespiller), George Best (fotballspiller), sir Jackie Stewart (motorsport), Brigitte Bardot (skuespiller, artist og modell) og Frank Sinatra (skuespiller og artist).

Nå kan det altså bli din tur.

Leveringen av Jaguar E-Type Zero 2020/1968-modell er ventet å starte en gang i 2020.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Volvo 164 runder 50 år 26. august. (Alle foto: Volvo)

Legendarisk Volvo-modell runder 50 år

Allerede i 1969 var Volvo kjent som et luksusmerke i USA. Grunnen var en modell …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *