Hjem / Nyheter / Bugatti med sportsversjon av Chiron
Om noen skulle finne på å spørre hvor mange sylindre Chiron Sport har er det bare å peke på grillen. Der har du nemlig svaret. (Foto: Bugatti)
Om noen skulle finne på å spørre hvor mange sylindre Chiron Sport har er det bare å peke på grillen. Der har du nemlig svaret. (Foto: Bugatti)

Bugatti med sportsversjon av Chiron

Nå trenger du ikke lenger å nøye deg med en standard Bugatti Chiron. Det finnes nemlig en sportsversjon av monsterbilen.

Chiron er den foreløpig siste modellen fra Bugatti, og den er rett og slett et fartsmonster.

For hva sier du til at bilen er elektronisk begrenset til 420 km/t, kun takket være at dekkene ikke takler høyere hastigheter.

0 til 100 km/t er for de «kjedelige», så Bugatti måler like godt opp til 400 km/t. Den går unna på vanvittige 32 sekunder, takket være de utømmelige kreftene som inkluderer 1.500 hestekrefter.

Det er altså en hyperbil, og absolutt ingen har gått rundt og ventet på en sportsversjon av denne steroidfylte muskelbilen. Ingen minus de hos Bugatti.

Ikke bare har de tenkt tanken, men de har faktisk gjort alvor ut av den også. Så de har snekret sammen en sportsversjon av Chiron.

Altså en Chiron Sport.

Den nye modellen har de samme tekniske spesifikasjonene som standardmodellen, så de som drømmer om et par hundre hester mer kan bare glemme det.

Men dette er faktisk en sportsligere variant, og rundetiden på den italienske testbanen Nardo avslørte at den faktisk er hele fem sekunder raskere enn sin to år eldre søster. Det er mye.

Det har de fått til ved å slanke bilen med 18 kilo, fintunet de dynamiske kjøreegenskapene og satt på et stivere understell.

Den har også fått nye farger, nye felger og en ny løsning for de fire pipene bak.

‒ Vi har utviklet Chiron Sport for kunder som vil ha en enda sportsligere kjøreopplevelse, med forbedret dynamikk på svingete veier, sier president Stephan Winkelmann.

‒ Det var viktig for oss å beholde den unike karakteren til Chiron og dens kombinasjon av den ultimate ytelsen, langtående akselerasjon og maksimum fart med luksus, komfort og hverdagslig bruk.  

De har også optimert differensialen til bakakselen, slik at kraften ut til hjulene fordeles på en annen måte som gir bedre styring og grep for bilen, og av ting de har slanket kan vi nevne vinduspusserne. Jepp, så detaljorientert er dem. Hva betyr så dette i ren vekt? Ifølge Bugatti gir vinduspusserarmer i karbonfibre en besparelse på 1,4 kilo.

Chiron Sport er nå den aller første produksjonsbilen med vinduspussere av karbonfibre. Så om du teller på knappene så kan det kanskje overbevise deg?

Uansett bør kontoen var relativ stor. Bilen starter nemlig på 25 millioner kroner, og da snakker vi altså om en pris før eventuelle ekstrautstyr. Hva prislappen ender på i Norge er ikke godt å si, men vi nærmer oss vel raskt 40 millioner kroner.

Chiron Sport som kommer flere sportsligere farger blir tilgjengelig mot slutten av året, og ikke bli overrasket om det blir kø for denne.

Her kan du se video av Bugatti Chiron Sport:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *