Hjem / Superbiler / Bugatti med ny superbil
Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)
Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)

Bugatti med ny superbil

«Lykken ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving». Iallfall om du kjører Bugattis nye superbil. Se video og bilder.

Bugatti har en historie som strekker seg 109 år tilbake, men den nye tidsregningen startet ikke før i 1998. Da kjøpte nemlig Volkswagen-gruppen opp merket, og med ett gikk Bugatti fra et nisjemerke til en viktig aktør blant sportsbilsprodusentene.


Etter å ha vist flere konsepter, kom den første produksjonsbilen i 2005. Og de startet like godt helt på toppen.

Bugatti Veyron 16.4 blåste raskt konkurrentene av banen, blant annet med en vill toppfart på 407 km/t.

Deretter hevet de lista enda et hakk med versjonen Grand Sport som kom i 2009, og Super Sport i 2010. Den varianten satte verdensrekord med en toppfart på 431 km/t.

I 2012 kom de med den siste versjonen av Veyron kalt Grand Sport Vitesse, en roadsterversjon.

Benevnelsen 16.4 sto for øvrig for 16 sylindre og 4 turboer.

I 2016 lanserte de etterfølgeren kalt Chiron, en bil som satte verdensrekord da den gjorde unna 0-400-0 på 42 sekunder. Den rekorden er senere slettet av Koenigsegg Agera RS.

Nå er de klar med den tredje modellen i VW-æraen, Divo. Og dette er virkelig storesøsteren til Chiron ‒ iallfall når det kommer til svingene.

Divo er 35 kilo lettere, akselererer kjappere i og gjennom svingene, og har 90 kilo mer marktrykk. Fornuftig nok har Bugatti begrenset toppfarten til 380 km/t.

Prisen er ikke like morsom. Utgangsprisen er rett i underkant av 50 millioner kroner, og da er ikke noen avgifter regnet inn.

Men om du mot alle odds sitter på slike midler og kunne tenkt deg en Divo er det allerede for sent. Bugatti sier at de kun vil lage 40 slike, og alle er allerede solgt. De har altså ‒ før bilen er ferdig ‒ solgt for 2 milliarder kroner. Ganske så drøyt.

‒ Da jeg begynte i min stilling hos Bugatti i starten av året, skjønte jeg raskt at kunder og fans ventet på en spesiell bil som forteller merkets historie i tillegg til Chiron, sier Stephan Winkelmann, president av Bugatti Automobiles SAS.

‒ Teamet var også veldig ivrig etter å komme i gang med et prosjekt som dette, legger han til.

Prosjektet resulterte altså i en bil med litt andre karakterer enn Chiron, selv om det er mulig å se at dette også er en Bugatti.

‒ Til nå har en moderne Bugatti handlet om høy ytelse, rett fram-dynamikk og luksuskomfort. Vi har innenfor grensene skiftet balanse for Divo til sidelengs akselerasjon, smidighet og svingning.

‒ Divo er laget for svinger, sier Winkelmann.

Bugatti presenterte prosjektet for en eksklusiv kundekrets, og resultatet lot ikke vente på seg. Alle 40 bilene ble kjøpt.

Så hva finner vi under panseret på dette dyret?

Jo, den ikoniske W16, og vi teller ikke mindre enn 1.500 hestekrefter. Men det handler altså ikke om 0 til 100 km/t og toppfart med denne, selv om den parkerer det aller meste også på det området.

Det handler om kjøreegenskapene og farten rundt svingene. Som videoen under sier:

«Lykke ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving».

Og det hjelper lite med en Chiron om du møter Divo på en bane. Bugatti tok den nye superbilen til Sør-Italia og Nardo-banen, en bane som krever mye av bilene når det kommer til svingegenskaper.

Divo føk rundt banen 8 sekunder raskere enn Chiron…

Her er en video, og under den følger flere bilder av den nyeste superbilen til Bugatti.

Bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Denne Ferrarien ser du bare en av

Ferrari har sitt eget «engangsprogram» hvor «dedikerte» kunder kan bestille sin egen spesialtilpassede modell. Ferrari …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *