Hjem / Elbiler / Bobilsalget i Sverige kan krasje
Bobilsalget i Sverige risikerer en sprekk 1. juli. (Foto: Hymner)
Bobilsalget i Sverige risikerer en sprekk 1. juli. (Foto: Hymner)

Bobilsalget i Sverige kan krasje

1. juli innføres et nytt bonussystem for å få fart på miljøbilsalget i Sverige, men det går på samme tid utover bobilsegmentet.

Svenskene sliter med å få sving på elbilsalget, selv om de er flinke til å skryte av hvor mange hybridbiler som registreres. Og ja, mye av det er skryt. La oss forklare.

Annonse

I fjor ble det nemlig avregistrert nesten like mange miljøbiler som den ble registrert, av den enkle grunnen at mange selges videre over grensen. For eksempel ble det avregistrert 1.980 ladbare hybrider i 2017, og av disse ble 1.938 eksportert. Ikke overraskende havnet de aller fleste i Norge.

Til sammen eksporterte svenskene 64.390 biler i 2017, ifølge tall fra Ynnor. Det er en kraftig økning i forhold til 2016, hvor 39.456 personbiler ble eksportert. Og andelen miljøbiler var påfallende høy, selv om det var klart flest bensin- og dieselbiler av den grunn at det finnes flest slike.

Mange svensker kjøper altså miljøbiler for å tjene raske penger på disse, ikke for å bruke bilene selv.

Så tempoet rundt den klimavennlige samferdselen i Sverige er heller labert, og det ønsker myndighetene å gjøre noe med.

Og de har sett til Norge at økonomiske incentiver er det som fungerer. De tør ikke å dra den så langt som norske myndigheter, hvor elbilene er avgiftsfrie, kan kjøre i kollektivfeltet, slipper (enn så lenge) bomavgifter og kommer unna med billigere parkering.

Sverige nøyer seg med noe de har kalt bonus malus-system. Bonus betyr penger inn, og malus betyr penger ut.

1. juli fases dagens system med en supermiljøbilpremie på 40.000 kronor ut, og inn kommer et nytt system med bonus opp mot 60.000 kronor.

Biler med høyere CO2-utslipp enn 95 g/km får en ekstra skatt på 82 kronor per gram de neste tre årene kalt malus, mens biler med utslipp under 61 g/km får en bonus som varierer fra 10.000- til 60.000 kronor avhengig av hvor stort CO2-utslippet er. Rene elbiler får altså 60.000 kronor i fratrekk.

Og for å bremse eksporten blir ikke bonusen utbetalt før seks måneder etter at den er registrert hos den nye eieren.

I tillegg ble det 1. februar også innført støtte opp til 10.000 kroner til hjemmeladere til elbilene.

Men medaljen har en bakside, og denne gang heter den tunge biler med høyt CO2-utslipp.

Mens motorsykler blir unndratt det nye systemet ved å havne i en «fritids-kategori» ender bobilene opp sammen med de andre personbilene.

Og som kjent er bobiler store biler som foreløpig ikke klarer seg med elektriske løsninger, men har for det aller meste bensin- eller dieselmotorer.

De havner altså over grensen på 95 g/km, noe som altså vil koste ekstra 82 kronor per gram de overskrider grensen. Og det kan fort bety noen tusen kronor, noe som kan gi en mental effekt på bobilkjøperne.

Konsekvensene kan bli at det svenske bobilsalget krasjer, og flere aktører har ropt «ulv» siden forslaget ble kjent i 2017. Både Sveriges Fordonsverkstäders Förening og Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har tidligere advart mot konsekvensene, men møtt døve ører.

‒ Vi kommer til å se en eksplosjon i salget av nye bobiler i mai og juni, og de som ikke blir solgt kommer til å bli registrert den siste dagen i juni, forklarer Lars Erik Paulsson hos HRF.

Disse slipper dermed den nye skatten, men også dette har sin bakside.

‒ Det kommer jo til å gå utover garantien, som løper fra den dag bilen blir registrert, påpeker han.

De er redd at bobilmarkedet i Sverige kan lide med det nye systemet.

‒ Av de 6.000 nye bobilene som selges i året vil kanskje halvparten heller importere en litt brukt en fra Tyskland. Det betyr at staten taper 480 millioner i momsinntekter, bare det første året. På de gjenværende 3.000 bobilene får man en ekstrainntekt på kun 24 millioner, sier Paulsson.

Selv om ekstraskatten treffer bobilene, er det likevel ikke snakk om så veldig mye penger om man tar høyde for at en bobil koster rundt 800.000 kronor i utgangspunktet.

‒ Nå må medlemmene i HRF overbevise kundene om at det ikke er snakk om så store summer, og klarer de det tror jeg ikke bobilmarkedet kommer til å lide, er den positive vinklingen fra HRF-sjefen.

Kanskje ser vi at bobiler selges fra Norge til Sverige i framtiden? Det ville vært smått ironisk.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *