Hjem / Elbiler / BMW’s nye elbil blir selvkjørende
Dette er BMW iNext, en selvkjørende elbil som skal produseres fra 2021. (Begge foto: BMW)
Dette er BMW iNext, en selvkjørende elbil som skal produseres fra 2021. (Begge foto: BMW)

BMW’s nye elbil blir selvkjørende

Tre år før den faktisk går i produksjon har BMW gitt oss et ørlite glimt av den elektriske framtiden, den selvkjørende iNext.

BMW har gått fra å være et relativt smalt bilmerke til å nå ut til de store massene med elbilen i3, som er den tredje mest solgte modellen i Norge i år. BMW klarte målet om 100.000 elektrifiserte biler i 2017, og målet for 2018 lyder på 140.000 slike.

Den neste elektriske i rekken er i4, storesøsteren til i3 og de har også vist fram den elektriske SUV-varianten iX3 med en rekkevidde på drøyt 400 kilometer.

Slik ser den ut:

En annen elbil er en selvkjørende variant ‒ iNext.

Den er som vi kan se fra skissen ‒ som BMW gjør sitt for å skjule designet på ‒ en SUV. Og den skal bane vei for kommende BMW-modeller.

Med iNext kombinerer nemlig tyskerne alle nøkkelområder rundt moderne biler, noe som betyr at den er elektrisk, den er koblet til nettverk, den har det siste sikkerhetsutstyret og den er delvis autonom ‒ altså selvkjørende.

Skissen ble vist fram under BMW’s generalforsamling 17. mai av styreleder Harald Krüger.

‒ iNext-prosjektet er vårt byggesett for framtiden. Den vil være til nytte for hele selskapet og alle våre merker. For første gang kombinerer vi alle viktige teknologier for framtidig mobilitet i ett kjøretøy. iNext er fullt elektrisk, fullt tilkoblet og tilbyr også svært automatisert kjøring. I dag ga vi våre aksjonærer et aller første glimt av utformingen av BMW iNext, sa han.

Autonome biler har en skala som går fra 1 til 5, og dess høyere tallet er jo mer selvkjørende er bilen. De fleste ligger i dag på 1 eller 2, mens noen allerede har løsninger for nivå 3. iNext skal ligge mellom 3 og 4, noe som betyr at den blir selvkjørende på de fleste områder. Nivå 4 betyr selvkjørende i de fleste situasjoner, mens nivå 5 er fullstendig selvkjørende uansett forhold og hvor den befinner seg (for eksempel kan en slik kjøre deg helt til hyttadøra i snøstorm).

3,5 er altså ganske så selvkjørende, og iNext blir da også det nye elektriske flaggskipet til BMW.

Rekkevidden på iNext skal være rundt 500 kilometer, men BMW har ikke sluppet noen eksakte tall rundt modellen ennå.

iNext skal produseres i tyske Dingolfing fra 2021, så det er fortsatt en stund til vi ser en slik på veien.

BMW har også mer kortsiktige planer, og kommer med både X3, X2, en ny X4 og en ny X5 i tiden framover.

Til sammen skal BMW tilby 25 elektrifiserte modeller i 2025, hvor 12 skal være elbiler.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *