Hjem / Nyheter / BMW’s fire ess koster dyrt
Bilindustrien har mange utfordringer, og forskning og utvikling gir utslag på regnskapene. (Begge foto: BMW)
Bilindustrien har mange utfordringer, og forskning og utvikling gir utslag på regnskapene. (Begge foto: BMW)

BMW’s fire ess koster dyrt

Utvikling av batteridrevne og selvkjørende biler gjør store utslags i BMW’s regnskap, men den tyske produsenten selger på samme tid biler som aldri før.

2018 blir et svært spesielt år for bilprodusentene, og en gigant som Volkswagen som også har dieselskandalen fra 2015 som en ekstrautgift på toppen av alt annet opplever blant annet svikt i profitten. Men de lider ingen nød, og håver fortsatt inn milliarder ‒ noe som gjelder for de fleste av de store produsentene.


Den store utfordringen er at transporten er i en vanvittig forandring, og 2018 blir det store skjæringspunktet. Framtidsrettet transport skal både inkludere minimale utslipp, automatisert førerteknologi, mer sikkerhet og nettilkobling, og alt dette krever mye forskning og utvikling. De som ikke tar store steg innen alt dette i 2018 blir hengende etter, og den luka blir tøff å tette.

I tillegg har Europa innført en ny godkjenning kalt WLTP, og samtlige produsenter må nå rette seg etter tøffere krav. Også det gjør innhogg i regnskapet.

På toppen alt dette slår også ting som matrialkostander, valutasvinger og tollkrigen USA har satt i gang negativt ut.

BMW er et veldig godt eksempel på hva 2018 handler om. Det er et premium-merke, og må altså tilby diverse nytt utstyr for at kundene skal være fornøyd ‒ og de har allerede en elbil i i3. De haker altså av de framtidige boksene.

Den tyske produsenten styrer etter noe de kaller ACES, og de fire essene står for Automated, Connected, Electrified og Services. Alt dette krever forskning og utvikling, kalt R&D på engelsk. Dette har kostet BMW 37 milliarder kroner så langt i 2018, opp 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Vi snakker altså om enorme summer.

Regnskap kan være svært teknisk, så vi skal ikke kaste ut mange summer og «greske» benevnelser her. Så vi nøyer oss med BMW-gruppes netto profitt, som i løpet av årets ni første måneder var på 54 milliarder kroner, noe som er ned -8,7 prosent i forhold til samme periode i fjor (59 milliarder) og under forventningene.

BMW redder seg inn med et høyt salg, og i 3. kvartal solgte de 592.303 kjøretøy, marginalt bedre enn 2017 da de endte på 590.415. Totalt er salget til BMW på 1.566.216 kjøretøy så langt i år, mot 1.537.497 i samme periode i fjor.

Elbiler blir viktige i årene som kommer, og den tyske gruppen skal innen tre år tilby fem elbil-modeller ‒ BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iNext og Mini Electric.

Her iNext:

Batterier er noe som kan være litt av en flaskehals, men BMW har allerede gjort tiltak. De har signert en avtale med et kinesisk selskap som heter CATL verd 38 milliarder kroner, og dette selskapet skal åpne en ny batterifabrikk i Tyskland ‒ ifølge BMW verdens mest avanserte.

Tyskerne har bestemt at de selv skal sørge får råmaterialene, slik som kobolt, og deretter levere dette til CATL. Dette er noe de har hatt suksess med tidligere, blant annet rundt aluminium.

BMW har nå kommet til 5. generasjon av elektriske drivverk. De har nå forsket så mye på dette området at de har klart å sette samme elektriske biler på en måte som kutter bruken av sjeldne og dyre mineraler, og dermed går også utgiftene ned.

På toppen av dette har de slått seg sammen med det svenske selskapet Northvolt som skal utvikle grønne battericeller og det belgiske selskapet Umicore som har spesialisert seg på å resirkulere batterier. Sammen skal de tre komme opp med løsninger som gjør produksjonen og etterbruken av batterier mer miljøvennlig.

I tillegg skal altså BMW utvikle mer selvkjørende biler, kjøretøy som er tilkoblet nett og nye servicer rundt bilene.

Så vi skjønner godt at alt dette koster penger.

Men det er ikke noe nytt at bilindustrien forandrer seg, selv om 2018 blir et ekstremt år. Dette sier Harald Krüger, styreleder i BMW AG:

‒ Vi står for tillit og kontinuitet. BMW-gruppen har mer enn 100-års erfaring med å håndtere omdannelser og svingninger i en verden i rask forandring. Derfor ser vi på utfordrende forhold som en mulighet til å gå videre og styrke vår posisjon som markedsleder. Vi implementerer strategien vår uansett, og investerer tungt i framtidens teknologier ‒ til tross for dagens tøffe miljø.

Og milliardene ruller fortsatt inn.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *