Her er en forsmak på hvordan BMWs SUV-modeller vil se ut i framtiden. (Fotos: BMW)

BMW viser neste generasjons SUV

Det er på vei en ny klasse fra BMW, og vi har allerede sett en sedan. Nå er det på tide å vise en mer høyreist elbil, og her snakker vi om 30 prosent raskere lading og 30 prosent mer rekkevidde.


I fjor viste BMW fram et konsept som het Vision Neue Klasse, og som dermed var en visjon av det som blir en ny klasse. Dette var en imponerende bil med både et nytt design, ny teknologi og nye løsninger.

Litt senere på året kunne BMW presentere en ny batteriløsning, nemlig celler plassert i en sylinder. Dagens batterier bruker prismatiske celler.

Fordelen med den nye løsningen er at den er plassbesparende, noe som er svært godt nytt. De har en energitetthet som er 20 prosent bedre enn i dag, noe som igjen åpner for en økning av rekkevidden med 30 prosent.  

Det høres kanskje ikke så veldig mye ut, men en elbil med 600 kilometer rekkevidde blir altså til en rekkevidde på 780 kilometer. Så ja, en solid økning.

Dette blir 6. generasjon av BMW eDrive, og det tetter også gapet til de tradisjonelle BMW-bilene ganske mye når det kommer til lading.

Dette feltet får også et skikkelig løft, for den nye generasjon elbiler blir utstyrt med et 800-voltsystem som forbedrer ladefarten med opptil 30 prosent. BMW lover frisk rekkevidde på 300 kilometer etter bare 10 minutters lading.

Mer avansert teknologi krever også mer datakraft, og nye klasse får fire supermaskiner. En av disse skal ta seg av selve kjøringen, og integrerer drivlinje- og kjøredynamikk med opptil 10 ganger mer datakraft. Det er også en superhjerne som skal åpne for enda mer automatisk kjøring.

Det er også et nytt dashbord som inkluderer et nytt ratt, sentraldisplay med touchkontroll, avansert stemmestyring og BMW Panoramic Vision. Sistnevnte er noe voldsomme greier.

BMW Panoramic Vision kan nemlig projisere informasjon over hele frontrutens bredde, og da er vi over på dagens store nyheter ‒ den andre visjonen til Neue Klasse.

I BMW Vision Neue Klasse X er nemlig det sentrale displayet integrert i instrumentpanelet, og dette skal gi passasjerene i forsetet optimal tilgang til alle infotainment-funksjoner.

Det er også noe som heter Hypersonx Wheel som skal løfte lydopplevelsen, og med denne digitale funksjonen kan alle passasjerer nyte sitt favorittlydspor.

Vision Neue Klasse X gir oss altså et blikk på hvordan de mer høyreiste bilene blir, og baner vei for SUV-modellene. Totalt har BMW annonsert at det kommer seks Neue Klasse-biler i løpet av en periode på to år.

Nå kaller ikke BMW X-visjonen for en SUV, men klistrer heller SAV på denne. Det er dog det samme, og står for Sports Activity Vehicle.

Som du kan se ut av bildene skiller morgensdagens biler seg ganske mye fra dagens, og i tillegg til en lang akselavstand, korte overheng og klassiske BMW-proporsjoner finner vi flere nyheter.

Det er vertikalt orienterte LED-enheter som skal tolke BMWs lysdesign på en ny måte, og nyregrillen har 3-dimensjonal form med vertikale og belyste konturer.

Bak videreføres designet sett fra blant andre iX, men her er det en enda litt rundere og renere form av den horisontale tolkningen av BMWs L-form.

Morgendagens elbiler skal helst strekke ut rekkevidden mest mulig, og X-visjonen har da også et utvendig design som reduserer luftmotstanden med 20 prosent. Det er også et nytt dekkdesign og spesialutviklede bremsesystemer, og dette skal bidra til å øke den totale effektiviteten med opptil 25 prosent.

Morgendagens biler skal også være mer bærekraftig.

Vision Neue Klasse X har for eksempel dørpaneler og midtkonsoll som utelukkende bruker det plante-, mineralbaserte og petroleumsfrie overflatematerialet «Verdana», og tyskerne har også for første gang brukt havplast fra blant annet fiskenett for diverse formsprøytede deler.

Bilens sideskjørter, front- og bakparti er produsert av resirkulerte monomaterialer, og de har også tenkt gjenbruk og gjort det enklere å demontere komponenter.

BMW Vision Neue Klasse X baner også vei for noe annet som blir vanlig i framtiden, nemlig toveis lading. Her kan man altså bruke bilen som en kraftkilde.

Dette åpner for funksjoner som «Vehicle to Home», «Vehicle to Grid» og «Vehicle to Load», så her kan bilen levere strøm både til husholdninger, strømnettet og andre ting som trenger elektrisitet.

Så nå vi vet altså litt mer om hva vi kan forvente oss av den nye klasse som skal redefinere merket når den første bilen ruller ut av samlebåndet i ungarske Debrecen neste år, og her er bilder av BMW Vision Neue Klasse X:

Bildeserie
Debatt