Hjem / Nyheter / BMW med tidenes beste februar
BMW selger som aldri før. Her X2-modellen. (Foto: BMW)
BMW selger som aldri før. Her X2-modellen. (Foto: BMW)

BMW med tidenes beste februar

Tyskerne opplever salgsoppgang i alle markeder foruten det japanske.

BMW-gruppen, som også inkluderer Mini, leverte hele 178.910 kjøretøy i forrige måned, noe som er tidenes beste februar-resultat for gruppen. Salget økte med solide 5,8 prosent, og det var de elektrifiserte som fikk største oppgang.

Annonse

De elektrifiserte bilene steg nemlig med 43,9 prosent i februar, og det totale salget av elektrifiserte modeller endte på 7.906 biler. Til sammen i løpet av årets to første måneder har BMW leverte 15.041 elektrifiserte biler, og har som mål om et totalt salg av 140.000 slike biler i 2018.

‒ Dette er et stort år for våre populære X-modeller: den helt nye BMW X2 er på vei inn i utstillingslokaler, og på motorshowet i Genève i forrige uke hadde vi premiere på den nye X4. Sammen med BMW X3, er jeg sikker på at vår X-familie vil fortsette å være en viktig vekstdriver i de kommende månedene. Et annet betydelig vekstområde er elektro-mobilitet: med en årlig salgsøkning på over 40 prosent bygger momentum seg opp for våre elektrifiserte kjøretøy, sier Pieter Nota, styremedlem i BMW AG, og ansvarlig for salg og merkevare BMW.

Den tyske produsenten har hatt god suksess med elbilen i3, og fokuserer også på CO2-utslipp rundt hele flåten. I 2017 fikk de CO2-utslippet 2 g/km ned, og snittet til BMW var på 122 g/km. Det er en reduksjon på 42 prosent fra 1995, og med nye elektrifiserte modeller på gang vil dette tallet synke ytterligere.

I løpet av årets to første måneder har BMW opplevd en oppgang på 4,3 prosent, og det er spesielt BMW 1-serien (31,775 / +33.2%), BMW X1 (48,159 / +22.5%) og BMW 5-serien (55,344 / +13.6%) som har solgt bra i 2018.

Også Mini opplever oppsving, og økte salget med over 10 prosent i februar. De solgte da 23.319 Mini-modeller, med Countryman som salgsvinneren.

Europa er fortsatt det største markedet til BMW-gruppen, med 77.728 leverte kjøretøy i februar. Men både Asia og Kina stiger raskere enn Europa, og kan ende opp med å bli viktigere markeder i framtiden. I Asia endte de på 62.312, en oppgang på 9,1 prosent, og i Kina var tallet 44.317, opp 8,9 prosent.

Det europeiske markedet økte med 4 prosent.

Kun Japan, hvor de alltid har slitt, går ned i februar sammenlignet med februar 2017, og leveringene sank med dramatiske 12,7 prosent. Kun 5.266 BMW-modeller ble solgt der i februar.

I 2017 solgte BMW-gruppen 2.463.500 passasjerbiler og flere enn 164.000 motorsykler, og resultatet før skatt lå rett i underkant av 100 milliarder kroner.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *