Hjem / Elbiler / BMW med elektrisk kabriolet
BMW har lansert BMW i8 Roadster. (Alle foto: BMW)
BMW har lansert BMW i8 Roadster. (Alle foto: BMW)

BMW med elektrisk kabriolet

BMW gjør nå i8 toppløs, mens den originale modellen blir oppdatert og heter nå i8 Coupé.

Den nye modellen kalt BMW i8 Roadster får premiere under Los Angeles Motor Show, og kommer til Norge i mai neste år.

Annonse

Den nye modellen er en toseter, og har et softtop-tak som er designet for helårsbruk og er lydisolert. Det tar ifølge BMW kun 15 sekunder å kjøre taket av og på ved et tastetrykk, og dette kan gjøres i hastigheter under 50 km/t. Baksetene er erstattet med oppbevaringsrom på rundt 92 liter.

– Mens 2+2-seteren BMW i8 Coupé allerede skiller seg ut fra mengden, byr den helt nye BMW i8 Roadster på en ekstra dose kjøreglede og vind i håret for fører og passasjer. Slagordet vårt «ren kjøreglede» får nå nok en ny elektrisk dimensjon, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

De nye i8 byr på et større batteri, som går fra 7,1 kWh til 11,6 kWh (netto 9,4 kWh). Dette resulterer i større rekkevidde og mer kraft i de to hybridmodellene.

BWW i8 Coupé får nå en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer, mens den nye BMW i8 Roadster klarer 53 kilometer på batterikraft. Rekkevidden er ifølge den europeiske NEDC-standarden.

Også toppfarten når de kjøres helelektrisk har økt. Den er på 70 km/t på førstegenerasjons i8, mens de nye tillater hastigheter helt opp i 105 km/t. Bilene har også en funksjon som kalles eDrive, og er denne aktivert fullt ut økes den elektriske toppfarten til 120 km/t. Bensinmotoren vil kun kobles inn om man overstiger denne hastigheten eller man trykker gassen i bunn for å øke akselerasjonen.

Det oppdaterte eDrive-systemet sørger også for at bilen kjører mer på elektrisk drift under normal kjøring enn den forrige generasjonen.

Bilene har et slags intelligent hybrid firehjulsdriftsystem, hvor en bensinmotor driver hjulene på bakakselen, mens en elektrisk motor driver framakselen. Effekten i den elektriske motoren har økt fra 131 hk til 143 hk (105 kW), mens den tresylindrede bensinmotoren har 231 hestekrefter og et dreiemoment 320 Nm. Samlet effekt er nå 374 hk.

Og med Roadster får du virkelig vind i håret. Den gjør nemlig unna 0-100 km/t på 4,8 sekunder, mens Coupé trimmer denne tiden ned til 4,4 sekunder. Begge har en toppfart på 250 km/t.

Coupé-modellen ser ganske så lik ut som den som kom for tre år siden, mens Roadster selvsagt har et litt annet uttrykk ettersom taket kan fjernes.

Her er en video av de to nye modellene slik at du kan se selv.

Den nye Coupé-modellen har en startpris på drøyt 1,35 millioner kroner, mens Roadster akkurat bikker 1,5 millioner. Men du får ifølge BMW mer for pengene.

– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, har vi valgt å utvide standardutstyret på de to modellene, så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard, sier Tegneby.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *