Hjem / Elbiler / BMW i3 får bedre rekkevidde
BMW i3 kommer nå med et nytt batteri som øker rekkevidden. (Alle foto: BMW)
BMW i3 kommer nå med et nytt batteri som øker rekkevidden. (Alle foto: BMW)

BMW i3 får bedre rekkevidde

For andre gang oppdateres BMW i3 med et større batteri, og siden 2013 er rekkevidden nå doblet.

BMW lanserte elbilen i3 i 2013, og den gang hadde den et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 økte de kapasiteten til 33 kWt, mens nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt. Altså en tilnærmet dobling på fem år, noe norske kunder helt sikkert vil sette pris på.


– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Modellen har vært den bestselgende i Norge siden 2014, og i overkant av 17.000 slike ruller nå på norske veier.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked framover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, sier Tegneby.

Eksakt hvor langt den første modellen med et batteri på 60Ah går er ikke gå godt å si, ettersom den kun ble målt via den gamle NEDC-standarden. Men den var iallfall oppgitt til 190 kilometer, så den lå nok reelt en plass rundt 150 kilometer.

Den neste hadde 94Ah, og mens NEDC var oppgitt til 300 kilometer lød WLTP-rekkevidden på 255 kilometer.

Det nye batteriet skal drive i3 fram opptil 310 kilometer, og i den daglige kjøring stipulerer BMW at det nye batteriet har en økt rekkevidde på rundt 30 prosent målt mot 94Ah-versjonen.

Men et større batteri betyr ikke mindre plass på innsiden. Tyskerne har nemlig økt energitettheten, og det nye batteriet er om lag like stort i fysisk størrelse som det forrige. Vekten er også tilnærmet uendret, og 42,2 kWt veier kun 10 kilo mer enn det på 33 kWh.

Når det kommer til lading går dette også relativt unna, og batteriet lades opp til 80 prosent på 42 minutter via DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og ved bruk av en vanlig stikkontakt tar det rundt 15 timer.

I 2017 lanserte også BMW en sportsligere i3s-versjon av elbilen, og begge modellene får den nye batteripakken. S-versjonen skiller seg ut designmessig med blant annet særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk, den har 10 mm lavere bakkeklaring og 40 mm bredere sporvidden med 20-tommers hjul.

Her er teknisk data rundt nye BMW i3 og i3s:

  BMW i3 120Ah BMW i3s 120Ah
Motoreffekt: 170 hk 184 hk
Dreiemoment: 250 Nm 270 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek 6,9 sek
80-120 km/t: 5,1 sek 4,3 sek
Toppfart: 150 km 160 km
Rekkevidde (WLTP): Opptil 310 km Opptil 285 km
Strømforbruk: 15,1 – 16,3 kWt/100 km 16,1 – 17,2 kWt/100 km

BMW opplyser at til tross for en litt forskjellig rekkevidde på de to modellene vil de tilby om lag lik rekkevidde under hverdagskjøring.

Det er også flere nyheter rundt den oppgraderte i3.

BMW introduserer flere fargevalg både for eksteriøret og interiøret, og det mulig å få adaptive lys slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser.

I tillegg introduserer de en sportspakke til i3, og det er mulig å få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Prisen øker også noe, og den nye i3 starter nå på 309.000 kroner. Men kundene får også mer enn bedre rekkevidde for pengene, for nå er det norske standardutstyret oppgradert til en 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW) som tidligere var ekstrautstyr.

i3s har en startpris på 344.900 kroner.

BMW starter opp produksjonen av de nye 120Ah-modellene i november.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *