søndag 25. februar 2018
Hjem / Elbiler / BMW brøt elektrisk grense
NMW har lyssatt hovedkvarter slik at det ser ut som tre batterier fra denne vinkelen. (Foto: BMW)
NMW har lyssatt hovedkvarter slik at det ser ut som tre batterier fra denne vinkelen. (Foto: BMW)

BMW brøt elektrisk grense

Se nøye på bildet. Det er av BMWs hovedkvarter i München, og lyssettingen skaper en illusjon om tre batterier. Det er en god grunn til det.

BMW har sin elbil i BMW i3, som er Norges nest mest solgte bil i 2017. De har også BMW i8 som er en sportshybrid samt noen andre hybridmodeller pluss en Mini hybrid.

Men dette er bare starten. For som i likhet med mange av de andre store bilprodusentene girer de om for en elektrisk framtid, og vil innen 2025 tilby 25 elektrifiserte biler (inkludert hybrider). 12 av disse skal være helelektriske, slik i3 er per i dag.

Og de er altså godt i gang. Lyssettingen av de fire sylindrene (kun tre sees på bildet) som utgjør hovedkvarteret skjedde etter at de rundet 100.000 elektrifiserte biler i 2017, noe som også var målet. Det er ti prosent av det elektrifiserte globale markedet.

BMW har så langt levert over 200.000 elektrifiserte biler på verdensbasis.

– Vi leverer hva vi lover. Når vi kan levere 100.000 elektrifiserte biler på ett år er det en viktig milepæl for oss. Samtidig er det bare begynnelsen på noe som har vært viktig for oss lenge. Fokus på elektromobilitet vil være målestokken for framtidig suksess i vår bransje, sier BMW Group sin toppsjef Harald Krüger.

Norge er ikke uventet på topp når det kommer til elektrifiserte modeller fra BMW (og Mini). Rundt ti prosent av alle bilene fra BMW Group globalt sett ruller faktisk rundt på de norske veiene, og totalt er det solgt 20.000 elektrifiserte biler i Norge siden 2013.

Bare i år har BMW solgt rundt 4.600 i3 i Norge, og det totale i Norge er på 13.000 biler. Og pila peker den riktige veien. I3 ligger an til en økning på 22 prosent i forhold til 2016, som også var et rekordår.

Og nordmenn vil virkelig ha elektrifiserte biler. BMW rapporterer at hele 70 prosent av samtlige biler solgt her hjemme i år er slike, mens halvparten av alle Mini’ene er hybrider. Mini kommer for øvrig med sin første elbil i 2019.

BMW kjører altså på med elektrifiserte biler, og fra 2021 blir femte generasjon av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken tilgjengelig. Modulene skal være skalerbare, og hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje.

Så det åpenbare spørsmålet er hva slags rekkevidde vi kan vente oss. Jo, opp til 700 kilometer, mens hybridene skal kunne kjøre rundt 100 kilometer på batteriet. Slett ikke verst.

Det tyske selskapet vil navngi bilene med i og iX og deretter modellserie-nummeret, akkurat slik vi kjenner dem fra i dag. Så de vil begynne på i1 og iX1 og gå opp til i9 og iX9.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *