Hjem / Nyheter / Bilavgiftene forblir foreløpig uendret
Finansminister Siv Jensen utsetter overgangen til WLPT. (Foto: Rune Kongsro)
Finansminister Siv Jensen utsetter overgangen til WLPT. (Foto: Rune Kongsro)

Bilavgiftene forblir foreløpig uendret

Bilbransjen og forbrukere har fryktet at en ny målemetode rundt forbruk ville føre til dyrere biler i 2019, men regjeringen lar foreløpig avgiftene forbli uendret.

Det er målemetoden WLTP som skaper uro i bilbransjen. Denne målemetoden erstattet 1. september NEDC-metoden, og måler forbruk og utslipp på en mer realistisk måte.

Konkret betyr dette at modeller vil få økt forbruk med WLTP, og dette vil igjen gi økte avgifter.

I utgangspunktet skulle WLTP legges til grunn for engangsavgiften fra og med 2019, noe som ville gjort mange av dagens bilmodeller dyrere ‒ faktisk helt opp mot 100.000 kroner.

Myndighetene i flere land har allerede sett denne problemstillingen, og kommet med tiltak som skal forhindre at forbrukerne må ta den nye ekstraregningen. Men den norske regjeringen har holdt igjen, men sier nå at de fryser avgiftene basert på forbruk neste år.

– Det er riktig at regjeringen legger opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020, sier finansminister Siv Jensen til VG.

Bilprodusentene må kjøre alle bilmodellene gjennom testmetoden WLTP. (Foto: VW)
Bilprodusentene må kjøre alle bilmodellene gjennom testmetoden WLTP. (Foto: VW)

Fornuften seiret, for alternativet kunne vært svært dramatisk, mener Norges Bilbransjeforbund (NBF).

‒ Meldingen kom ikke et sekund for tidlig, men den kom. Og det er det viktigste! Vi er svært tilfredse med denne løsningen. Slik vi ser det var en videreføring av omregningen til 2020 eneste farbare vei, og vi er glade for at også regjeringen ser dette. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette kunne vært at nybilsalget hadde stupt, tusenvis hadde mistet jobben, CO2 utslippene gått opp, sier Stig Morten Nilsen administrerende direktør i NBF. 

Regjeringen tråkker altså på bremsen, og skal nå prøve å finne løsninger som sikrer en sømløs og udramatisk overgang til WLTP.

‒ Etter å ha jobbet intensivt med denne saken i godt over ett år er det utrolig deilig å ha nådd frem med våre bekymringer. Det har vært lagt ned utrolig mye arbeid, og samarbeidet med BIL og NAF har gitt oss slagkraft. Dette er rett og slett en stor politisk seier for bilbransjen og våre kunder. Kanskje den største politiske seieren i NBF’s historie, sier Nilsen.

Han tar imidlertid et lite forbeholdt, ettersom regjeringen ikke har flertall i Stortinget. Dermed skal det forhandles om statsbudsjettet.

‒ Vi har jobbet svært bredt mot alle partier, så vi velger å være optimistiske. Signalene vi har fått fra andre partier er at dette vil gå igjennom, sier Nilsen.

Også Bertel O. Steen som importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Smart, Fuso og Setra er fornøyd med dagens avklaring.

– Vi synes det er positivt at finansminister Siv Jensen i dag har kommet med en etterlengtet og fornuftig avklaring om bilavgiftene for neste år. Dette har skapt stor usikkerhet for kundene og bransjen, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.

Maarud sier at han gjerne skulle hatt denne avklaring tidligere, men er glad finansministeren nå er så klar på dette punktet.

‒ Bilbransjens organisasjoner BIL (Bilimportørenes Landsforening) og NBF har gjort en solid jobb med å opplyse om de negative konsekvensene i denne saken. Vi er glade for at regjeringen har lyttet til bransjen. Bil er en stor investering for folk, og viktig for deres transportbehov i hverdagen. Nå er det av stor betydning at det blir ro og forutsigbarhet i markedet for bilkjøperne, sier Maarud.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *