søndag 22. oktober 2017

Annonse

Hjem / Nyheter / Bestilte ikke bare en, men to helt unike McLaren
Hva er bedre enn en helt unik superbil? Jo, to! (Alle foto: McLaren)
Hva er bedre enn en helt unik superbil? Jo, to! (Alle foto: McLaren)

Bestilte ikke bare en, men to helt unike McLaren

Noen sitter i det litt bedre enn de fleste andre. Det gjelder absolutt kunden som ikke nøyde seg med en helt unik McLaren MSO R. Nei, han ville ha to – både som coupé og kabriolet.

For oss vanlige dødelig hadde en McLaren uansett modell vært mer enn nok. Noen går imidlertid litt lenger, og vil ha sine egne spesialversjoner. Altså helt unike biler.

Annonse

Og det lar faktisk seg gjøre. McLaren har nemlig en spesialavdeling, McLaren Special Operations (MSO), som fikser biffen. Om du har råd til å betale for det da…

Så har den siste kategorien da. I den finnes det bare en person. Han som ikke nøyde seg med en spesiallaget McLaren MSO enten som Coupé eller Spider. Nei, han ville ha spesiallaget en av hver kategori.

Annonse

McLaren lar kundene tilpasse bilene etter deres eget ønske, noe som resulterer i helt unike biler. Den første som gjorde dette var en anonym kjøper av en McLaren X-1 tilbake i 2012.

‒ MSO designer etter ønske fra kunden, og det er typisk mye mer enn lakkfargen og materialvalg. Vi snakker om karosseriforandringer, interiørdesign og trimming av motoren. Resultatet er en personlig McLaren som bokstavelig talt er unik. Eller som saken med de to utrolige MSO R-bilene, en av et matchende par, sier Jolyon Nash hos McLaren.

Kunden bestilte både støtfangere, panseret, luftinntaket på taket og bakluken som karbonfiber-komponenter, det samme med armene til sidespeilene og vindusviskerne.

På innsiden har kunden hatt mening om det meste. Det er utbredt bruk av Alcantara, og rattet har for eksempel fått fiber på øverst og nederst.

Men kunden ga seg ikke med det. Power. Kraft. Det må man ha. Og det har han fått.

De har fiklet med M838TL twin-turbo McLaren V8 og byttet ut eksosanlegget, som selvsagt har fått en stuss av titan. Bilen har 688 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm.

Fyren har til og med fått MSO til å installere girskiftevarslere, akkurat som formel 1-bilene har.

Og alt dette har de altså gjort på to biler. De må jo matche. Selvsagt må de det.

Begge bilene er basert på 650S, men er altså helt unike. 650S starter på rundt to millioner kroner, før Staten krever sine penger. Så hva to stykk MSO R koster kan bare den heldige kunden svare på. Så det får vi nok aldri vite.

Og det er kanskje like greit.

Følg bil24.no på Facebook

 

Les også

Toyota viser fram en seksseters hydrogenbil. (Alle foto: Toyota)

Spesiell hydrogenbil med enorm rekkevidde

Toyota viser fram nok et konsept foran den kommende Tokyo Motor Show. Denne gang en …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *