søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Bakkerud skal utfordre Solberg i en Audi
Andreas Bakkerud (t.v.) skal kjøre for Mattias Ekströms EKS RX kommende sesong. (Alle foto: Audi)
Andreas Bakkerud (t.v.) skal kjøre for Mattias Ekströms EKS RX kommende sesong. (Alle foto: Audi)

Bakkerud skal utfordre Solberg i en Audi

Andreas Bakkerud ble arbeidsledig da Ford trakk seg fra rallycross-VM. Men det varte ikke så veldig lenge.

Audi har bekreftet at de fortsetter satsingen i rallycross-VM (WRX) med sin oppbakking av Mattias Ekströms lag EKS Audi Sport, og bilene det skal satses med blir Audi S1 EKS RX quattro. EKS kjørte også S1 i 2017.

Svensken har hatt finske Toomas Heikkinen med seg i laget de to siste sesongene. Heikkinen er en veteran, og endte blant annet på andreplass i 2014 ‒ plassen bak Petter Solberg.

De to sørget også for at EKS vant lagkonkurransen i 2016, noe de var sjanseløse på å gjenta i fjor. Petter Solbergs lag PSRX Volkswagen Sweden var da helt suverene, og sammen med verdensmester Johan Kristoffersson slo de Team Peugeot-Hansen med førerne Timmy Hansen og rallykongen Sebastien Loeb med hele 139 poeng. EKS endte på en skuffende tredjeplass, 164 poeng bak PSRX.

Ekström knep imidlertid sølvet foran nesa på Solberg. Kun tre poeng skilte de to kamphanene. Svensken vant mesterskapet i 2016, mens Solberg ble verdensmester i 2014 og 2015.

Heikkinen endte på en skuffende 7. plass, poengmessig langt bak Bakkerud på 6. plass. Og dermed mistet den finske føreren også fabrikkssetet i Audi.

‒ Det var helt klart at vi måtte gjøre noe. Derfor har vi to helt nye biler, og nå skal vi sette Volkswagen og Peugeot på plass, sier en offensiv Ekström.

Bergenseren Andreas Bakkerud har alltid vært en publikumsfavoritt, ettersom han byr masse av seg selv. Men også for at han kan ratte bil. Han står med seks seire, og i 2016 signerte han for en annen publikumsfavoritt, nemlig Youtube-helten Ken Block. Amerikaneren kjører Ford, men klarte aldri å få det til med laget Hoonigan Racing Division i WRX.

Faktisk var det Bakkerud av de to som imponerte i WRX, og var førstemann i historien til å ta full poengpott da han gikk til topps på runden i Norge i 2016. Da var han raskeste i alle fire kvalifiseringsrundene, semifinalene og finalen.

Det har selvsagt den sympatiske Ekström fått med seg, så da Bakkerud sto uten jobb var svensken rask på labben.

Dermed går Bakkerud fra Ford til Audi denne sesongen.

‒ Det er en stor ære for meg å kjøre i Mattias lag. Vi har hatt en veldig god kjemi i mange år, og jeg har fulgt utviklingen av EKS på nært hold. På plass i laget vil jeg gjerne ta neste steg i karrieren, og kjempe om VM-tittelen, sier 26-åringen.

EKS og Audi bygger altså opp to helt nye S1-biler i et forsøk på å ta opp kampen mot de raskeste.

‒ Med støtte fra Audi kan vi nå satse alt. Vi skal kjempe for både VM-tittelen og lagtittelen i 2018, sier Ekström som står bokført med ti seire i WRX.

Sjefen for Audi Motorsport, Dieter Gass, er spent foran årets mesterskap tar til.

‒ Vi samlet god erfaring i fjor, og vi er sikker på at World RX kommer til å vokse videre. På litt sikt håper vi å se elektriske biler i konkurransen, ettersom elektrifisering også er et fokusområde for Audis motorsportavdeling, sier han.

Årets sesong starter 14. april i Barcelona, mens den norske runden i Hell kjøres 9.- og 10. juni.

Slik kjøres WRX-sesongen.

FIA World Rallycross Championship (WRX) 2018
14.-15. april: World RX Katalonia – Barcelona
28.-29. april: World RX Portugal – Montalegre
12.-13. mai: World RX Belgia – Mettet
26.-27. mai: World RX Storbritannia – Silverstone
9.-10. juni: World RX Norge – Hell
30. juni-1. juli: World RX Sverige – Höljes
4.-5. august: World RX Canada – Trois-Rivières
1.-2. september: World RX Frankrike – Lohéac
15.-16. september: World RX Latvia – Riga
29.-30. september: World RX USA – Austin
13.-14. oktober: World RX Tyskland – Estering
24.-25. november: World RX Sør-Afrika – Cape Town

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *