Hjem / Nyheter / Audi først med gjenbruk av vannet
Kjører du en Audi Q5 er den laget i Mexico. Og det uten å løse med vannet. (Foto: Audi)
Kjører du en Audi Q5 er den laget i Mexico. Og det uten å løse med vannet. (Foto: Audi)

Audi først med gjenbruk av vannet

Bilprodusentene forbruker store mengder vann under produksjonen, men nå har Audi som den første innen sitt segment utviklet en ny prosess med 100 prosent gjenbruk.

Vann, som vi i Norge stort sett tar for gitt, er helt essensielt for livet på jordkloden. Og vi sløser enormt med denne ressursen, faktisk så mye at over to milliarder mennesker nå lever uten daglig tilgang på rent drikkevann.


I sommer så vi hva tørken betydde for de norske bøndene, så vi kan bare tenke oss hvordan det hadde vært om vi heller ikke fikk tak i rent drikkevann.

Ja, det ville vært krise.

Bilprodusentene er storforbrukere av vann, og det går enorme mengder vann til å produsere biler og motorer og i lakkeringsfasen.

Dette har flere av produsentene tatt på alvor, og merker som Skoda og Ford har spart enorme mengder vann i jakten på bærekraftig produksjon.

Men få har kommet så langt som Audi på sin fabrikk i Mexico. Som den første produsenten av det de selv kaller premium-biler gjenbruker de nå all vannet.

Audi gjenbruker nå all vannet de bruker i produksjonen. (Foto: Audi)
Audi gjenbruker nå all vannet de bruker i produksjonen. (Foto: Audi)

‒ Vi følger visjonen om å produsere biler helt CO2-nøytralt og fri for avløpsvann på alle våre fabrikker. Vi har kommet til en milepæl på vår fabrikk i San José Chiapa, sier Peter Kössler, styremedlem for produksjon og logistikk hos AUDI AG.

‒ Som bilprodusent har vi en forpliktelse til å sikre en forsiktig og miljømessig bruk av en verdifull ressurs som vann. Med den nye prosessmetoden bidrar vi også til å bekjempe vannmangel i Mexico, legger han til.

Gjenbruk er altså stikkordet på den meksikanske fabrikken. Sølevannet etter for eksempel lakkering eller vanntesting av bilene går gjennom en kjemisk og fysisk prosess som nøytraliserer vannet og fjerner partikler og tungmetaller.

Deretter forflyttes det over til et biologisk anlegg, før det til slutt går gjennom en filterprosess som fjerner bakterier og lignende stoffer.

Audi fører deretter det resirkulerte vannet tilbake til hovedproduksjonen, og prosessen kan gjenta seg.

Slik er prosessen (klikk på bildet for større versjon):

Audi sier at de på denne måten sparer 100.000 kubikkmeter med vann i året, en fjerdedel av hele vannforbruket på fabrikken. Tyskerne planlegger å spare 300.000 kubikkmeter med vann i framtiden.

‒ Med det nye vannbehandlingsanlegget tar Audi et viktig steg mot en autonom vannsyklus, sier Rüdiger Recknagel, miljøleder hos Audi AG.

‒ Innen 2025 vil vi redusere Audi-gruppens miljøpåvirkning med 35 prosent per bil sammenlignet med 2010. Dette bringer oss nærmere målet.

For å spare mer grunnvann har Audi et reservoar på området med 240.000 kubikkmeter, og dette fylles opp under regnperiode mellom april og september.

‒ Audi Mexico er det yngste medlemmet i familien, og vi er stolte over å kunne spille en viktig rolle i bærekraftig bruk av vann, sier Mexico-sjef Alfons Dintner.

I det 100 hektar store området i nærheten av San José Ozumba har de også plantet 100.000 trær og installert 25.000 septiktanker.

Fabrikken som produserer Q5 til verdensmarkedet er den nyeste til Audi, og åpnet i 2016.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *