søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Ansatte sparte Audi for en milliard kroner
Disse to hos Audi fant på en geinal fargekode som gjør at verktøyet ikke blir feilbrukt. (Begge foto: Audi)
Disse to hos Audi fant på en geinal fargekode som gjør at verktøyet ikke blir feilbrukt. (Begge foto: Audi)

Ansatte sparte Audi for en milliard kroner

En grunnregel om bedriften skal bli suksessrik er å benytte seg av kompetansen i arbeidsstokken. Det kan vi trygt si at Audi gjør.

Du har kanskje opplevd det, eller til og med opplever det i dagens jobb. Du har et forslag, men blir ikke hørt. Det er en skikkelig tabbe.

Det finnes nemlig ikke dårlige forslag, kun mindre gode. Men alle forslag bør uansett høres. Det er nemlig de som driver den daglige driften som ser best hvor det er forbedringspotensial, og ikke de dresskledde folkene i toppetasjen.

Audi har skjønt dette til det fulle, og tar alle forslag like seriøst.

Den tyske produsenten har nemlig noe de kaller «Audi Ideas Program», og som er den rene gullgruven. For i 2017 aksepterte de og implementerte hele 15 000 forbedringsforslag som kom fra de ansatte, og sparte enorme summer, ifølge Audi selv.

Bare på produksjonssentrene i Ingolstadt og Neckarsulm skal besparelsene beløpe seg til rundt én milliard kroner ‒ en helt vanvittig sum.

‒ Vi oppfordrer alltid våre ansatte til å se nøye på eget arbeidsområde og å stille spørsmål rundt det, sier Joachim Kraege, leder for organisasjon og rådgivning hos Audi.

De vil altså ha forslag, men hvordan gjør de det?

Jo, de legger vekt på raske og få prosesser rundt de innkomne idéene. Eksperter fra de aktuelle avdelingene undersøker forslagene fra de ansatte på hovedkontoret, og bestemmer seg raskt for implementering av de med potensial. Et nettbasert verktøy informerer deretter de ansatte om hvordan det går med gjennomføringen av prosessen, noe som sikrer maksimal åpenhet samt at det faktisk blir gjennomført.

Et internt idébyrå følger også med og fungerer som rådgiver for de ansatte.

Og det er ikke bare Audi AG som høster frukter om forslaget er bra. Også de Audi-ansatte mottar økonomiske fordeler fra selskapet for forslag som er implementert, og hvor mye de får i bonus avhenger enkelt og greit av hvor mye Audi sparer på forslaget.

Jo smartere forslag, jo mer sparer Audi og mer tjener den ansatte. En ekte vinn-vinn-situasjon.

‒ Vi gjør dette fordi kreativiteten og oppfinnsomheten hos alle i Audi er en viktig suksessfaktor hos oss, sier Kraege.

Klaus Mittermaier, leder av jobbgrupperådet hos Audi, peker også på viktigheten til å omfavne idéer fra de ansatte.

‒ Det er arbeidsstyrken som gjør den langsiktige satsingen på merkevaren vellykket. Audis idéprogram viser det veldig tydelig. Så det er veldig viktig for oss i rådet at våre kolleger personlig drar nytte av forbedringsforslagene.

Som sagt finne det ingen dårlige forslag, og Audi sier da også at det ofte er små, ubetydelige forslag som kan gi store forbedringer. Et av forslagene i 2017 var for eksempel å farge momentnøkkel-bolter røde og grønne, og dermed unngår de feil bruk av verktøyet og sparer tid og penger.

Et annet svært enkelt forslag fra to ansatte sparer Audi for rundt én million kroner i året. De la merke til at ventilasjonsanlegget der de jobbet også gikk for fullt etter arbeidstid, og forslaget var: «Sett ned farten på viftene utenom arbeidstiden.»

I kontrollavdelingen fant tre ansatte ut en ny metode å sjekke dørene på ved å justere måleinstrumentet. Tiden per dør gikk ned fra 34 minutter til 18 minutter etter at forslaget var akseptert og implementert. Og slik sparer de selv og kollegaene for 200 timer i året.

Kvalitetskontrollen av en dør har gått ned fra 34 minutter til 18 minutter takket være et forslag fra disse to.
Kvalitetskontrollen av en dør har gått ned fra 34 minutter til 18 minutter takket være et forslag fra disse to.

Audi har hatt en «forslagsboks» i 50 år, mens den nåværende formen har eksistert siden 1994. De har også lignende program i andre produksjonssentre i Europa. I Brussel og Győr implementerte selskapet for eksempel 10 000 forslag i 2017, og sparte Audi for rundt 300 millioner kroner bare der.

Så la oss ta det en siste gang: Det finnes ikke dårlige idéer.

Selv den minste kan være genial.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *