Hjem / Nyheter / AMG-favoritten blir ny
Mercedes-AMG har nå oppgradert klassikeren C 63. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes-AMG har nå oppgradert klassikeren C 63. (Alle foto: Mercedes)

AMG-favoritten blir ny

Mercedes har oppgardert den populære AMG C 63-serien, og nå ser den enda sintere ut.

AMG-variantene av C-klasse er grunnsteinen i AMG-universet, og helt på toppen av hierarkiet finner vi 63-versjonene.


Disse har da også en meget spesiell plass i AMG-historien.

Selve benevnelsen C 63 har i seg selv et historisk sus, ettersom den har fått navnet etter den legendariske Mercedes 300SEL som kom i 1968.

I disse satt det nemlig en V8 på 6,3 liter, og som en hyllest valgte Mercedes å kalle toppmodellen for 63.

Men 300SEL var i tillegg den aller første bilen AMG tunet tidlig på 1970-tallet, altså lenge før de ble offisiell Mercedes-leverandør i 1999.

Så Mercedes-AMG C 63 har litt av en arv å ta vare på.

Denne tar AMG seriøst, og har nå gitt den en oppgradering. Det gjelder alle variantene av 63-modellen, altså både sedan, stasjonsvogn, coupé og kabriolet. Alle disse kommer også i S-utgave, noe som byr på 34 ekstra hestekrefter og et høyere dreiemoment.

Se helt nederst for mange bilder.

‒ AMG C-klasse er bestselgeren av modellserien, og er derfor ansett som en hjørnestein for vår suksess de siste årene, sier Tobias Moers, administrerende direktør hos AMG.

‒ Vi har derfor utvidet tilbudet rundt C-klassen, og kundene kan nå velge mellom 12 modeller fra klassen. Med denne ansiktsløfting har vi nå oppgradert samtlige modellvarianter i serien. Dette gjelder 43-serien og spesielt 63-serien, som har perfekt kjøredynamikk og et uttrykkende design som understreker den kraftige og muskulære karakteren av et bakhjulsdrevet ikon, legger han til.

Det sitter altså ikke en 6,3-liters motor i AMG C 63, men 4,0-liters biturbo V8 som vrir ut 476 hestekrefter i grunnmodellen og 510 hestekrefter i S-versjonen.

0-100 km/t ligger rundt 4,0 sekunder avhengig av modell, mens toppfarten er 250 km/t for AMG C 63 og varierer mellom 280 km/t og 290 km/t for S’ene.

Her har vi samlet noen av de viktigste dataene.

Mercedes-AMG Hk/KW Dreiemoment Forbruk mil 0-100 km/t Toppfart
C 63 S sedan 510/375 700 Nm 0,99 liter 4,0 sek 290 km/t
C 63 sedan 476/350 650 Nm 0,99 liter 4,1 sek 250 km/t
C 63 S stasjonsvogn 510/375 700 Nm 1,00 liter 4,1 sek 280 km/t
C 63 stasjonsvogn 476/350 650 Nm 1,00 liter 4,2 sek 250 km/t
C 63 S Coupé 510/375 700 Nm 1,01 liter 3,9 sek 290 km/t
C 63 Coupé 476/350 650 Nm 1,01 liter 4,0 sek 250 km/t
C 63 S Cabriolet 510/375 700 Nm 1,04 liter 4,1 sek 280 km/t
C 63 Cabriolet 476/350 650 Nm 1,04 liter 4,2 sek 250 km/t

Bilen får nå girkassen AMG Speedshift MCT 9G, og har dermed to ekstra gir i forhold til forgjengeren. Hjulspinnkontrollen er nå kontrollert i hele ni steg, noe som bør gi godt grep i de aller fleste situasjonene.

C 63 kommer med seks kjøremoduser, på engelsk kalt «Slippery», «Comfort», «Sport», «Sport+», «RACE» og «Individual». Modusene forandrer viktige kjøreparametere, slik at bilen er optimalt innstilt uansett hva den skal håndtere.

AMG introduserer også et nytt dynamisk kjøreprogram, AMG Dynamics. Dette er noe imponerende greier som tar høyde for ting som fart og rattvinkel, og reagerer i forkant. Dermed blir det en slags dynamisk kjøring mellom bilen og føreren, uten at sistnevnte føler at systemet tar kontroll.

Det tredje som er mulig å stille inn når det kommer til selve kjøringen er understellet og demperne. Her er det tre muligheter, «Comfort», «Sport» og «Sport+».

Utsiden er fornyet med blant annet en ny grill, nye sideskjørt, ny diffuser og mer krom bak og nye felger. Hele pakken gir den et mer sportslig uttrykk.

På innsiden har de også fornyet modellen, og det er nå mulig å velge flere varianter av tre og lær. Det er også sportsseter med ny sidestøtte, slik at man skal sitte enda bedre om det går fort gjennom svingene.

Cockpiten er selvsagt full av teknologi som man finner i de andre nye Mercedes-modellene, men den byr også på racingspesifikke ting. Det inkluderer G-kraft-måler, rundetidtaker og en ny versjon av baneguiden med head-up-display som viser grafikk av banen, bremsepunkt, snittid og banerekord.

Om man skal bruke en AMG C 63 på langtur har den også ting som hjelper til der. En komfortovervåker holder styr på klimakontrollen, setene (oppvarming/ventilasjon), lysinnstilinger og passende musikk. Så avhengig av humøret kan AMG C 63 muntre deg opp.

Nye AMG C 63 byr ikke overraskende på en god miks av luksus og kraft, og det kan vel ikke være en dårlig kombinasjon?

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *