Hjem / Nyheter / Leder an i selvkjørings-løpet
Nvidia styrer mye av utviklingen av selvkjørende biler. (Illustrasjon: Nvidia)
Nvidia styrer mye av utviklingen av selvkjørende biler. (Illustrasjon: Nvidia)

Leder an i selvkjørings-løpet

Når noen sier selvkjørende biler tenker du kanskje på Toyota, Volkswagen, Tesla, Mercedes og andre store bilprodusenter. Men den viktigste aktøren kan fort bli en dataprodusent med en superchip.

Det å ta oss inn i en selvkjørende framtid er ikke enkelt. Først må man selvsagt ha et kjøretøy i bunnen. Deretter må de forskjellige komponentene snakke sammen, det må utvikles ny teknologi som ser omgivelsene og det hele må styres av en hjerne som vet hva den skal gjøre og som lærer av sine feil. For det aller viktigste er sikkerheten, og uten en kunstig intelligens (AI) vil man rett og slett ikke nå et høyt nok sikkerhetsnivå.

Alt dette blir for mye for bilprodusentene, som går sammen med ulike produsenter for å sy sammen denne kompliserte pakken.

Så det er nå mange som ser forretningsmuligheter på dette området.

Den siste i rekken er Continental. Ja, dekkprodusenten.

Men den tyske produsenten har mange andre produkter også. De produserer blant bremsesystemer, sikkerhetssystemer og andre komponenter til biler, og ikke minst utvikler de sensorer.

Det siste er et viktig komponent når det kommer til autonome biler.

Så de ser sitt snitt til å del i den selvkjørende framtiden.

Planen er å produsere en plattform for selvkjørende biler, som deretter kan selges til forskjellige bilprodusenter. Altså rammeverket man trenger for å få autonome biler.

Men dette klarer de ikke alene.

‒ Framtidens kjøretøy vil være en følende, planleggende og fungerende datamaskin på hjul. Kompleksiteten til autonom kjøring krever ikke mindre enn alle beregningshestekreftene til en AI-supercomputer, sier Continentals administrerende direktør, Elmar Degenhart.

Så de gjør som mange andre har gjort før dem. De går til Nvidia. De har nemlig en supercomputer. Eller mer riktig, en superchip. En virkelig superchip.

Nvidia er et teknologiselskap som er en gigant når det kommer til grafikkprosessorer. De lager altså prosessorer som driver grafikkortene som sitter i alle datamaskiner (og smarttelefoner).

Men i utviklingen av disse har det dukket opp flere muligheter, og ikke minst i bilindustrien.

Nvidia var tidlig på ballen når det kommer til AI-utvikling, altså den vesentlige tingen i autonome biler.

Dette oppdaget de raskt, og utvikler en plattform som heter Nvidia Drive. Denne plattformen inneholder flere systemer, som Drive Xavier som er et system-på-chip som kan kalkulere (hold dere fast) 30 trillioner operasjoner i sekundet, Drive OS som er operativsystem og Drive AV som er selvkjørende programvare.

Vi kan ikke la denne superchipen passere helt. For å vise hvor vilt det egentlig er skriver vi det i tall. Så folkens, her har dere 30 trillioner operasjoner i sekundet skrevet i tall: 30 000 000 000 000 000 000.

Galskap!

Hele pakken gjør at de er helt i front i utviklingen av selvkjørende biler, og kundene står dermed i kø.

Sammen med Continental med sine sensorer som radarer og 3D-lasere samt høyoppløselige kameraer skal de bygge en plattform som går fra nivå 2 til nivå 5 på den autonome skalaen. Nivå 5 betyr fullstendig selvkjørende. Altså bort med pedaler og ratt, og inn med en AI som gjør hele kjørejobben.

Utviklingen av dette høyt automatiserte systemet inkluderer blant annet kamera som ser 360 garder (altså helt rundt), automatisk filbytte på motorveien, fletting i trafikken og integrerte høyoppløselige kart som gjør at AI har full kontroll på hvor bilen er.

Etter planen skal de komme med denne plattformen i 2021.

Nvidia er altså ballets dronning for tiden, og bare siden januar har en rekke partnere stilt seg i rekken.

Nylig avduket Mercedes sin nye A-klasse, og i den finner vi den nye smarte cockpiten som Mercedes skal bruke i nye modeller. Og hvem har vært med på å utvikle MBUX? Jo, Nvidia står bak 3D-skjermene og AI i bilen.

I midten av januar ble det klart at den kinesiske bilprodusenten Chery går sammen med Nvidia for å utvikle nivå 3 på den autonome skalaen, og tidligere samme måned ble det offentliggjort at Volkswagen skal bruke Nvidia Drive IX-teknologi i I.D.-serien.

Enda tidligere i januar ble det klart at Uber skal bruke teknologi fra Nvidia, og ikke nok med det. Nvidia skal sammen med delegiganten ZF produsere AI-plattform for kinesiske Baidu.

Dette var altså kun de avtalene som har blitt offentliggjort i 2018.

Teknologiselskapet samarbeider også med store bilprodusenter som Audi, Tesla, Toyota og Volvo, og har til sammen over 320 samarbeidspartnere i bilindustrien.

Så neste gang noen nevner selvkjørende biler bør tankene gå til den virkelige store fisken i dammen.

Nvidia lurer nemlig i sivet.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *