Hjem / Nyheter / Alle jager Solbergs lag
PSRX med Petter Solberg og Johan Kristpffersson er laget å slå. (Foto: VW)
PSRX med Petter Solberg og Johan Kristpffersson er laget å slå. (Foto: VW)

Alle jager Solbergs lag

Med VM-tittel for både fører og lag i bagasjerommet er Petter Solbergs rallycrosslag PSRX et jaget vilt når årets WRX-sesong tar til.

Selv om Petter Solberg var sjanseløs på VM-tittelen i fjor, ble det en jubelsesong uten like for PSRX Volkswagen Sweden. I åtte av sesongens 12 VM-runder vant nemlig PSRX, én seier til Solberg selv på Lydden Hill i England og sju seire på den suverene verdensmesteren Johan Kristoffersson.

Annonse

Svensken endte opp med 316 poeng, 61 poeng foran landsmannen Mattias Ekström og 64 poeng foran teamsjef Solberg.

I lagkonkurransen var de enda mer overlegne, og innkasserte 544 poeng. Team Peugeot-Hansen med rallylegenden Sébastien Loeb og svenske Timmy Hansen ble nummer to med 415 poeng, mens Audi-teamet EKS med Ekström, Reinis Nitiss og Toomas Heikkinen ble nummer tre med 380 poeng.

En real knock-out fra det norsk-svenske teamet altså.

Nå er det klart for den femte sesongen i rallycross-VM (WRX), og bilprodusentene satser enda hardere. Volkswagen har blitt en offisiell partner til PSRX med sin Polo, Peugeot har tatt over kontrollen fra Hansen med sin 208 og Audi har utvidet støtten til EKS med sin S1.

Ford har trukket seg ut, men har offisiell støtte til Olsbergs MSE som bruker en Fiesta, og nå finner vi også Hyundai i20 og Renault Megane i startfeltet.

Samtlige biler er selvsagt spesialversjoner tilpasset rallycross, og bilene til PSRX heter for eksempel Polo R Supercar.

Det har også vært noen forandringer i teamene foran årets sesong, og den som betyr mest for oss nordmenn er den som involverer Andreas Bakkerud. Han kjørte sammen med Ken Block for Ford i fjor, og ble dermed arbeidsledig da de trakk seg ut.

Men multitalentet Mattis Ekström, verdensmester i WRX, dobbelt mester i den tyske asfaltserien DTM og tre ganger vinner av Race of Champions hvor mesterne fra forskjellige grener møtes til kamp, kjenner igjen et førertalent når han ser det. Han var kjapp på labben, og sikret seg underskriften til bergenseren. Ifølge Ekström har Audi nå det sterkeste førereoppsettet av samtlige team. Et tøft utsagn når vi vet hvilke førere som er på plass.

Også i år er det 12 VM-runder, som altså innledes denne helgen i Barcelona. Den norske runden på Hell i Stjørdal er 9.-10. juni, mens det hele rundes av i Sør-Afrika 24. november.

Laget som skal jages er altså PSRX. Volkswagen Motorsport og Volkswagen R har begge kommet inn for å hjelpe til med utviklingen av Polo R Supercar på 570 hestekrefter.

‒ Å vinne titler er en ting, men å forsvare dem er noe helt annet, sier Volkswagen Motorsports sjef, Sven Smeets.

‒ Vi er stolte over det vi har fått til med PSRX så langt. Vi har måtte starte fra bunnen av foran denne sesongen, og konkurransen er nå ekstrem tøff. Men Johan Kristoffersson er regjerende mester og Petter Solberg er to ganger verdensmester, så vi har et veldig sterkt føreroppsett. Runden i Barcelona vil vise hvem som har gjort hjemmeleksa best, sier han.

2018-modellen er ganske så ny. Det mest åpenbare er nye aerodynamiske løsninger, et nytt kjølingssystem foran og en helt ny bakvinge som gir flere oppsettmuligheter.

PSRX hang ikke helt med de raskeste under den siste offisielle testen foran årets sesong som ble gjennomført på Silverstone-banen. Kristoffersson var femte raskest, mens Solberg endte opp med den åttende beste tiden. Testdagene ble delvis gjennomført i regn.

Men Solberg er ikke altfor pessimistisk av den grunn.

‒ Ting ser veldig bra ut, og vi har gjort viktige framskritt med bilen. Vi har jobbet på diverse områder, som for eksempel chassis-oppsett. Og jeg mener at vi har tatt steg. Silverstone ga oss viktig data og vi har mange idéer foran løpet i Barclona. Først da kan vi hvilken fart de andre har, sier Solberg.

Det andre norske håpet er altså Andreas Bakkerud, i likhet med Solberg en skikkelig publikumsfavoritt i WRX. Bakkerud var raskest på en av øktene under testingen på Silverstone, mens Ekström var den raskeste totalt sett.

Mattias Ekström (t.v.) og Andreas Bakkerud. (Foto: Audi)
Mattias Ekström (t.v.) og Andreas Bakkerud. (Foto: Audi)

EKS virker altså sterke før sesongstarten i Barcelona.

‒I fjor endte jeg på tredjeplass der, altså på pallen. Banen er fantastisk, rask og rytmisk. Jeg drar dit med en god følelse. Det blir også godt med sol og varme etter en tøff vinter, slår Bakkerud fast.

Barcelona er en av favorittbanene til Ekström, som har vunnet runden der de to siste årene. Året før det gikk Solberg til topps i Barcelona.

‒ Det er så mange fans på tribunen at du får gåsehud. Sving 7 tar tar man nesten i full gass i femtegiret rundt 150 til 160 km/t. Jeg elsker designet på den banen, sier svensken.

Audis motorsportavdeling støtter altså EKS slik Volkswagen gjør med PSRX, og Ekström og Bakkerud ratter en Audi S1 EKS RX-versjon i WRX.

WRX starter lørdag med de innledende heatene, mens finalene kjøres søndag.

Slik kjøres FIA World Rallycross Championship (WRX) 2018:

Dato: Sted:
14.-15. april: World RX Katalonia – Barcelona
28.-29. april: World RX Portugal – Montalegre
12.-13. mai: World RX Belgia – Mettet
26.-27. mai: World RX Storbritannia – Silverstone
9.-10. juni: World RX Norge – Hell
30. juni-1. juli: World RX Sverige – Höljes
4.-5. august: World RX Canada – Trois-Rivières
1.-2. september: World RX Frankrike – Lohéac
15.-16. september: World RX Latvia – Riga
29.-30. september: World RX USA – Austin
13.-14. oktober: World RX Tyskland – Estering
24.-25. november: World RX Sør-Afrika – Cape Town

Følg bil24 på Facebook

Les også

Mazda oppgraderer MX-5, og den får mer krefter. (Begge foto: Mazda)

Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritt-kabrioleten i både Norge og resten av verden, Mazda MX-5, blir sterkere og raskere i …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *